Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Appen met
Werken leestijd 1 min

Chantal Beks: 'Goede begeleiding van herintreders en zij-instromers is cruciaal'

Terugblikken op het webinar 'Welkom (terug) in de zorg'

Link gekopieerd naar klembord

Chantal Beks: 'Goede begeleiding van herintreders en zij-instromers is cruciaal' keyvisual

Illustratie van ouderen en medewerkers onderweg naar de ouderenzorg

Iedereen is hard nodig in de zorg. Ook mensen die voorheen buiten de zorg werkten of er een tijdje uit zijn geweest. Hoe zorgen we ervoor dat zij zich welkom voelen? Die vraag stond centraal in het webinar van ActiZ en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen over herintreders en zij-instromers in de zorg. In het ‘Moving Magazine’ werden presentaties afgewisseld met animaties, gesprekken aan tafel en eerder opgenomen verhalen uit de praktijk. ActiZ appt erover met Chantal Beks, bestuurder van zorgorganisatie De Wever en één van de tafelgasten.

Terugblik webinar

In het Moving Magazine ‘Welkom (terug) in de zorg’ van maandag 13 augustus lichtte hoofdeconoom van het CBS Peter Hein Mulligen de landelijke ontwikkelingen op het gebied van demografie en arbeidsmarkt toe. Die laten zien hoe urgent het is om zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor de zorg. Daarna volgde een tafelgesprek met Cees de Wildt (ActiZ) en bestuurders Chantal Beks (De Wever) en Marjolein Tasche (Franciscus Gasthuis en Vlietland). Tot slot vertelde strateeg en psycholoog Bart Götte over het onderzoek naar de ‘reis’ die herintreders en zij-instromers maken naar de zorg. In video’s en animaties werden do’s & don’ts gedeeld.

Sanne Boon

Communicatieadviseur

Sanne Boon

Chantal Beks

Bestuurder de Wever

Profielfoto Chantal Beks

Sanne

Ha Chantal, hoe was het om aan tafel te zitten bij het ‘Moving Magazine’ over herintreders en zij-instromers in de zorg?

Chantal

Heel boeiend 😊 Door te horen hoe dit onderwerp vanuit verschillende perspectieven ervaren wordt, zet het jezelf ook weer even op scherp.

Sanne

Waarom vind je het belangrijk dat hier aandacht voor is?

Chantal

Net als ActiZ vind ik dat je de schaarste op de arbeidsmarkt alleen maar mét elkaar kunt oplossen. Het is niet alleen een probleem van onze organisatie, regio of van de ouderenzorg in het algemeen. We moeten het breder oppakken, met andere partijen zoals de ziekenhuizen en de ggz. Door gezamenlijk te analyseren en kijken waar we oplossingsmogelijkheden zien.

Chantal

Daarom is het ook zo goed dat we dit webinar met de NVZ organiseerden! Dit gesprek gaat over onze hele zorg. Het verdient daarom ook een maatschappelijk debat over hoe je met die ouderenzorg omgaat.

Sanne

Hoe staat het met herintreders en zij-instromers bij de Wever?

Chantal

Zij-instromers die bij ons in opleiding zijn komen van Switch, een regionaal project waar ruim 100 mensen aan deelnemen. Maar we hebben ook herintreders die via de Nationale Zorgklas bij ons terecht zijn gekomen of zijn blijven hangen na hun inzet tijdens de coronacrisis.

Sanne

Wat goed dat die na hun coronabaan blijven! 🤩

Sanne

Hoe gaat dat eigenlijk met het inwerken van nieuwe medewerkers?

Chantal

We hebben een onboardings-programma waarin nieuwe medewerkers onze organisatie, visie en kernwaarden leren kennen, maar ook leren hoe bijvoorbeeld de systemen werken. Daarnaast zijn er op de afdeling werkbegeleiders en buddy’s. Zo proberen we ze goed te laten landen.

Chantal

Dat is wel een belangrijk aandachtspunt, trouwens! 😉 We zien dat als dat op een plek minder goed loopt, bijvoorbeeld omdat daar veel uitval is, dat een leerling zich minder snel thuis voelt. Het risico op afhaken is dan ook groter. Goede begeleiding = cruciaal.

Sanne

In het webinar kwam aan bod dat het verwelkomen van herintreders ook een cultuurverandering van de organisatie vraagt.

Sanne

Hoe is dat in de praktijk?

Chantal

Onze mensen zijn gewend om leerlingen op de afdeling te krijgen die ze begeleiden. Maar: zij-instromers zijn ervaren werknemers. Die willen niet behandeld worden als leerling, omdat ze al een heel werkleven hebben. 😉 Dat vraagt een andere cultuur, een andere benadering van je team en een andere begeleiding. Best lastig.

Sanne

Wie zijn eigenlijk die herintreders en zijinstromers? Waarom maken zij de overstap, denk jij?

Chantal

Het zijn vaak mensen die voelen dat ze in de zorg van betekenis kunnen zijn, bijvoorbeeld door een ervaring met mantelzorg. Dichtbij de ouderenzorg ervaring opdoen, dat maakt dat mensen de overstap overwegen.

Chantal

Ook corona heeft er voor gezorgd dat de ouderenzorg meer in beeld kwam als een beroep waar zingevend werk gedaan wordt.

Sanne

Dat is heel mooi om te horen!

Sanne

In het webinar stelde je dat niet al het personeel gediplomeerd hoeft te zijn om goede zorg te kunnen leveren. Vertel eens?

Chantal

Dat zit zo 👉🏼 bewoners hebben gemiddeld 1,5 uur per dag zorg nodig. Alles is er op ingericht om in die 1,5 uur veilig en verantwoord professionele zorg te leveren. Maar vraag je bewoners ‘waar word je gelukkig van’? Dan zijn dat die andere 22,5 uur.

Chantal

Dat hoef je niet per definitie met gediplomeerde medewerkers te doen. We moeten accepteren dat de kwaliteit van leven draait om die 22,5 uur en niet om die 1,5 uur dat cliënten zorg krijgen. Dat is echt mijn overtuiging 😊

Sanne

Dat vraagt ook iets van de samenleving, lijkt me. In het webinar riep je op tot een maatschappelijk debat over verwachtingen van de zorg.

Chantal

Ja, dat is heel belangrijk. De verwachtingen van de zorg zijn, met de schaarste aan personeel, niet realistisch. Daarover moeten we in gesprek. Ook over wat men zelf moet regelen en wat mensen nu al kunnen doen om bewust oud te worden.

Chantal

Als je de cijfers ziet, dan zie je dat er een tekort aankomt dat niet op te vullen is. Je kunt er alles aan doen om dat op niveau te houden, maar je moet óók debat gaan voeren over wat we verwachten als we zelf ouder worden en wat de ouderenzorg dan kan bieden.

Sanne

Dat maatschappelijk debat jaagt ActiZ al aan middel de campagne ‘Praat vandaag over morgen’...

Chantal

Klopt! Dat gesprek voeren wij, maar moet ook gevoerd met onze ouders en kinderen, de samenleving en de politiek. 🙏🏼

De belangrijkste tips voor het verwelkomen van herintreders en zij-instromers in de ouderenzorg:

Mijn ActiZ

Direct naar Mijn ActiZ

Bent u ActiZ lid en wilt u meer weten over dit onderwerp, het webinar 'Welkom (terug) in de zorg' terugkijken of de publicatie van ActiZ hierover downloaden? Klik dan op onderstaande link.