10 veelgestelde vragen over databeschikbaarheid
10 veelgestelde vragen over databeschikbaarheid keyvisual
Sinds enkele jaren werkt ActiZ samen met andere zorgpartijen aan gegevensuitwisseling. Het is inmiddels een veelbesproken onderwerp aan regiotafels. Maar wat houdt dit nou precies in en waar staan we momenteel in dit proces? Dit artikel beantwoordt tien veelgestelde vragen over gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid.
Met de opkomst van elektronische cliëntendossiers (ECD's) is cliëntinformatie digitaal toegankelijk. Dit bevordert de samenwerking tussen zorgprofessionals in bijvoorbeeld het ziekenhuis en de wijkverpleging, omdat zij snel en gemakkelijk toegang hebben tot relevante informatie over de cliënt. Maar dat is nog niet zo eenvoudig vertelt Aline Poolen, bestuurder bij ZorgAccent en lid van ActiZ themacommissie Digitaal, Denken & Doen. ‘Momenteel gaat er veel tijd verloren omdat medewerkers veel verschillende wachtwoorden hebben, allerlei inlogcodes moeten invoeren en telefonisch informatie moeten opvragen. Daarnaast moet zelfs de cliënt, als die daartoe in staat is, mondeling allerlei gegevens opvragen die vaak al wel bekend zijn. Hiermee gaat ook de kwaliteit van zorg verloren omdat zorgverleners uit verschillende domeinen niet beschikken over dezelfde informatie over de cliënt. Wanneer databeschikbaarheid gerealiseerd is, kunnen snel cruciale gegevens van andere zorgprofessionals worden ingezien en geraadpleegd, wat resulteert in efficiëntere zorg, betere samenwerking, meer kwaliteit van zorg en aandacht voor de cliënt.'
'Om snel en effectief resultaten te boeken met gegevensuitwisseling en uiteindelijk databeschikbaarheid, moeten we voortdurend blijven oefenen en verschillende manieren uitproberen in verschillende regio's', geeft Poolen aan. 'Het is belangrijk om problemen die in de weg staan te herkennen en op te lossen, en van elkaar leren hoe we het beter kunnen doen. Wat we recent bijvoorbeeld geleerd hebben vanuit de ANW Service Design Week (Avond-,Nacht-, Weekendzorg) is dat een slimme procesaanpak waarbij software-ontwerpers én eindgebruikers (zorgprofessionals) samen sneller tot bruikbare oplossingen voor de praktijk komen.’
10 veelgestelde vragen over databeschikbaarheid
1. Wat houdt databeschikbaarheid precies in en waarom is het nodig voor het leveren van de juiste zorg op de juiste plaats
2. Is er verschil tussen databeschikbaarheid en gegevensuitwisseling?
3. Waarom zijn databeschikbaarheid en gegevensuitwisseling belangrijk voor goede zorg?
4. Wat is de rol van zorgbestuurders bij databeschikbaarheid?
5. Aan welke randvoorwaarden wordt nu gewerkt?
6. De ouderenzorg heeft een andere aanpak (Nuts) dan bijvoorbeeld de medisch specialistische zorg (CumuluZ). Hoe komt dat?
7. De Nationale Visie en Strategie voor een gezondheidsinformatiestelsel laat een tijdspad zien tot 2035. Waarom?
8. Aan welke programma’s werkt ActiZ mee?
9. Wat kun je als zorgorganisatie nu doen?
10. Waar vind ik meer informatie?
Mijn ActiZ
Netwerk ICT & informatiebeleid
Voor ICT- en Informatieprofessionals van ActiZ-leden bestaat dit online netwerk. Hier kun je informatie uitwisselen en ontvang je regelmatig updates over de ontwikkelingen.