Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Innoveren Nieuws leestijd 1 min

Stap voorwaarts in de Avond-, Nacht- en Weekendzorg

ICT-leveranciers en zorgaanbieders zoeken samen naar oplossingen tijdens ANW-week

Link gekopieerd naar klembord

Stap voorwaarts in de Avond-, Nacht- en Weekendzorg keyvisual

Deel 1 ANW-week

Zorgmedewerkers in de avond, nacht en tijdens weekenddiensten (ANW), ervaren vaak moeilijkheden bij het verkrijgen van toegang tot de juiste (dossier)informatie van cliënten. Vooral wanneer deze cliënten bij verschillende zorgorganisaties in behandeling zijn. Om dit probleem aan te pakken, heeft ActiZ in samenwerking met Stichting Nuts* een design week georganiseerd: de ANW-week. Gedurende deze week zijn ICT-leveranciers en zorgaanbieders samengebracht om op zoek te gaan naar oplossingen. Het uiteindelijke doel is zorgen dat medewerkers veilig en snel in diverse cliëntdossiers van verschillende zorgorganisaties kunnen om goede zorg te verlenen, bij cliënten thuis, op het juiste moment.

Problemen in kaart brengen

Tijdens de eerste twee dagen van de ANW-week hebben zorgverleners en andere betrokkenen intensief gewerkt aan het in kaart brengen van de problemen waarmee medewerkers dagelijks worden geconfronteerd, de wensen die ze koesteren en de vereisten waaraan de uiteindelijke oplossing moet voldoen. Anneke Kiewiet, regiomanager en klantdomein coördinator Zorg Thuis benadrukt het belang van het komen tot een oplossing: ‘Het is heel belangrijk dat wij, en vooral onze zorgcollega’s in die nachtelijke en avonduren, goed in dossiers van andere zorgaanbieders kunnen kijken om te zien wat er op dat moment bij die specifieke cliënt aan de hand is. Dat is al jaren niet het geval en dat zorgt voor grote problemen, dus het moet echt anders.

‘Het is heel belangrijk dat wij, en vooral onze zorgcollega’s in die nachtelijke en avonduren, goed in dossiers van andere zorgaanbieders kunnen kijken om te zien wat er op dat moment bij die specifieke cliënt aan de hand is.'

Anneke Kiewiet, regiomanager en klantdomein coördinator Zorg Thuis \

Ook Viola Noback, verpleegkundige bij Zorgbalans, deelde haar ervaringen: ‘Tijdens mijn nachtdienst krijg ik een oproep van een cliënt waarvan ik geen gegevens heb. Ik rijd rond met 50 sleutels van al mijn cliënten. Hoe kan ik weten waar ik naartoe moet en welke zorg ik moet bieden?’ Viola's situatie is slechts één van de vele voorbeelden waarbij de huidige systemen tekortschieten. In veel gevallen is contact opnemen met collega's van andere zorgaanbieders 's nachts niet mogelijk, wat de zorgverleners voor aanzienlijke uitdagingen stelt. Bovendien willen deze professionals niet worden belast met ingewikkelde systemen of zorgen over privacy kwesties. Hun focus ligt op het leveren van hoogwaardige zorg.

Oplossingsrichtingen

Nu de problemen in kaart zijn gebracht, is het essentieel om deze problemen te concretiseren, helder te definiëren en mogelijke oplossingsrichtingen te verkennen. Anwar Abdoel, één van de begeleiders van de week, licht dit toe: ‘Voor de geïdentificeerde problemen hebben we verschillende oplossingen bedacht om vervolgens de meest geschikte oplossing te selecteren. De rest van de dagen gaan we door met de ontwikkeling van deze oplossing om te beoordelen of deze daadwerkelijk waarde toevoegt voor de ANW-medewerker.’

De ANW-week is een cruciale stap voorwaarts in het verbeteren van de zorg voor cliënten tijdens avond-, nacht- en weekenddiensten, en het bieden van de ondersteuning die zorgmedewerkers nodig hebben om hun werk effectief en efficiënt uit te voeren, zonder belemmeringen door gebrekkige toegang tot cliëntinformatie. Deze samenwerking tussen zorgorganisaties en ICT-leveranciers belooft een veelbelovende stap naar het verkrijgen van toegang tot de juiste (dossier)informatie van cliënten, ongeacht het tijdstip van de dag.

Bekijk hier de video van het eerste deel van de ANW-week

Opbrengsten en toekomstperspectief

Tijdens deze week hebben software-leveranciers intensief samengewerkt met ANW-medewerkers om mogelijke oplossingen te verkennen. Samen hebben ze een concreet voorbeeld uitgewerkt, waarin wordt beschreven hoe deze toegang eruit zou moeten zien en welke specifieke informatie de ANW-medewerker nodig heeft om effectieve zorg te kunnen verlenen. Naast de functionele aspecten is er ook aandacht besteed aan de technische kant van dit vraagstuk. Er wordt laten zien dat het mogelijk is om, vanuit het eigen zorgdossier, informatie direct op te vragen uit de dossiers van andere zorgleveranciers.

Aline Poolen, bestuurder ZorgAccent en lid themacommissie Digitaal, Denken en Doen benadrukt dat we nu door moeten pakken: ‘Het doel is om dit gehele concept mogelijk tegen december te concretiseren, zodat we niet alleen de prioriteiten in termen van ontwikkeling kunnen vaststellen, maar ook een gezamenlijke planning kunnen opstellen. Hierbij is het van groot belang om inzicht te krijgen in de benodigde tijd die alle software-leveranciers nodig hebben om deze nieuwe functionaliteiten te implementeren. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat onze ANW-medewerkers deze oplossingen daadwerkelijk kunnen gaan gebruiken.’

Bekijk hier de video van het tweede deel van de ANW-week

*Nuts

Nuts ontwikkelt en beheert een voorziening die het delen van zorg-gerelateerde informatie over het Internet mogelijk maakt op een vertrouwelijke, veilige en toegankelijke manier. Met als doel om digitale samenwerking in de gehele zorg te faciliteren — en zo de zorg te verbeteren.