Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: Cao Duurzaamheid

Aanbevolen

5 vragen aan
Innoveren leestijd 1 min

VVT-sector gezamenlijk op pad met modulaire AI-coördinator

Interview met Rein Souwerbren, bestuursvoorzitter Topaz en commissielid van Digitaal Denken en Doen bij ActiZ

Link gekopieerd naar klembord

VVT-sector gezamenlijk op pad met modulaire AI-coördinator keyvisual

souerbren

Kunstmatige intelligentie heeft een enorme impact, ook binnen de ouderenzorg. Maar hoe ga je als sector nu het beste om met deze stormachtige ontwikkelingen? ‘Er liggen enorm veel kansen als we onze kennis van AI zo breed mogelijk met elkaar delen’, stelt zorgbestuurder Rein Souwerbren. ‘Daarom lanceert ActiZ de modulaire AI-coördinator.’

1

Wat is de huidige situatie rondom AI in onze sector?

‘De VVT is prachtig en robuust maar heeft gezien vanuit het perspectief van alle ontwikkelingen op AI-gebied en de enorme investeringen die daar mee gepaard gaan minder slagkracht. In die context is Nederland als land bovendien een relatief kleine speler. We zetten hier en daar al mooie stappen, maar er kan nog veel meer gebeuren. Dat betekent dat organisaties vaak niet alle mensen en middelen in huis hebben om op een gedegen manier AI zorgvuldig in te zetten. Daarom moeten wij samenwerken.’

2

Hoe ziet ActiZ die samenwerking?

‘Je kunt op verschillende niveaus bezig zijn met AI maar wij hebben besloten als eerste stap de collega op één te zetten. Dat betekent dus dat we vooral kijken naar en inzetten op AI oplossingen en ‘AI-agents’ die het werk van de zorgprofessional verlichten en vergemakkelijken. Bijvoorbeeld doordat zorgverleners eenvoudig een digitale collega kunnen raadplegen via de eigen telefoon. Dat draagt vervolgens ook bij aan de kwaliteit van zorg in een arbeidsmarkt die onder druk staat. Een win-win dus.’ 

3

Wat is een AI-agent of digitale collega precies?

‘Simpel gezegd is dat een veel meer uitgebreide versie van een chatbot. Een chatbot reageert alleen op vragen, meestal alleen tekst. Een AI agent kan plannen maken, acties uitvoeren, en andere tools gebruiken. In de zorg maken deze agents meestal gebruik van gevalideerde bronnen van informatie zoals het eigen handboek of de zorgprotocollen van Vilans. Daar worden dan de nieuwe taalmodellen en technologieën die we kennen als ChatGPT en dergelijke op losgelaten. Zodat je in de praktijk heel snel een benodigd formulier hebt ingevuld of het juiste protocol kan vinden voor een bepaalde zorghandeling.’ 

4

Gaat ActiZ nu deze agents ontwikkelen?

‘Nee, dat is zeker niet aan ons. Wij zijn geen softwareleverancier die hier bovendien natuurlijk al volop mee bezig zijn. Wat wij willen doen is om als ‘modulaire coördinator’ alle nuttige AI-agents aan elkaar te koppelen in een infrastructuur. Dat moet ‘open source’ zijn dus voor iedereen via één centrale interface toegankelijk. Dit alles om te voorkomen dat iedere zorgaanbieder op eigen houtje het wiel zit uit te vinden. En anderzijds om nooit ‘locked in’ te zijn aan één enkel systeem. De modulaire coördinator zorgt dat de ‘bibliotheek’ met AI-agents makkelijk kan worden uitgebreid of dat agents makkelijk losgekoppeld kunnen worden.’

5

Wat is er voor nodig om dat voor elkaar te krijgen?   

‘Ten eerste kruisbestuiving en van elkaar leren. Er zijn een aantal koplopers in de zorg die verder zijn met AI dan andere VVT-aanbieders. Vanuit die koplopers vragen we om hun kennis en ervaring in te brengen, zodat zij een voortrekkersrol kunnen vervullen in een aanpak die ons als hele VVT-sector helpt gezamenlijk op te schalen. Op verschillende bijeenkomsten gaan we bouwen aan de infrastructuur en bepalen welke bouwstenen we willen gebruiken. De eerste van die bijeenkomsten, die we samen met AIC4NL (de Nederlandse AI-coalitie) organiseren, staat al gepland voor 25 en 26 september. Voor de duidelijkheid: gebruikers, ontwikkelaars en leveranciers zullen verantwoordelijk zijn voor de daadwerkelijke technische realisatie, waarbij ActiZ een faciliterende rol vervult in samenwerking, standaardisatie en richting.’

6

Waarom starten we juist nu dit initiatief?

‘Omdat deze visie naadloos aansluit bij de landelijke koers die is vastgelegd in meerdere beleidsafspraken zoals het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO). Daarin staat een programmatische aanpak genoemd voor de inzet van AI binnen de ouderenzorg. Bovendien staat de ontwikkeling van AI op een kruispunt. De sector kan doorgaan op de weg van afzonderlijke oplossingen en lokale initiatieven, of kiezen voor een gedeelde, schaalbare infrastructuur die duurzame innovatie mogelijk maakt. ActiZ kiest expliciet voor die gedeelde richting. De "digitale collega” biedt een digitale basis die aansluit op de dagelijkse realiteit van zorgverleners, maar tegelijk voldoende wendbaar is om met de technologie mee te groeien.’

7

Wat zijn tot slot de volgende stappen?

‘ActiZ neemt in dit traject nadrukkelijk de rol op zich van initiatiefnemer van één generieke, modulair opgebouwde landelijke AI-coördinator. Nu gaan we echt aan de slag en gaan we van intenties op papier naar echt bouwen. Het is daarom een open uitnodiging voor iedereen die al bezig is in dit veld om mee te doen, een rol te pakken en de infrastructuur in de ouderenzorg voor AI oplossingen verder uit te bouwen. We kijken er naar uit om zoveel mogelijk collega’s aan te laten sluiten op deze beweging!‘