
KIK-V scheelt Marga Klompé veel interne discussies over data
KIK-V scheelt Marga Klompé veel interne discussies over data keyvisual

‘Data is de basis om te sturen’. Met 15 locaties en thuiszorg in de Oost Achterhoek is Marga Klompé één van de grotere ouderenzorgorganisaties in de regio. Er zijn dagelijks 1000 vrijwilligers actief en zo'n 2300 medewerkers verbonden aan Marga Klompé. Eén van die medewerkers is Teun Koldeweij. Hij bouwt als data-scientist aan het data-warehouse van Marga Klompé op basis van de KIK-V definities.
‘Toen wij 3,5 jaar geleden startten met KIK-V, liep dat gelijk met het leggen van een nieuwe basis om bij Marga Klompé onze data op te slaan. De afspraken binnen KIK-V hielpen ons om ook binnen de organisatie discussies te slechten over welke data we nodig hadden en hoe we die wilden noteren. KIK-V bood ons een structuur, ook omdat de afspraken landelijk zijn en zo eenduidig vastgelegde data makkelijker uit te wisselen of uit te vragen is. Ik hoop dat we, mede dankzij KIK-V, als Marga Klompé onze data op orde hebben, maar óók geschikt hebben gemaakt voor uitwisseling, dat we geen tijd kwijt meer zijn aan externe uitvragen én dat we samenwerking rond zorg en welzijn makkelijker maken voor zowel cliënten als zorgprofessionals.’
Lees hier het interview in vijf vragen aan Teun Koldeweij over KIK-V bij Marga Klompé.
Wat heeft Marga Klompé aan KIK-V?
‘We zijn bij Marga Klompé laagdrempelig gestart: met personele indicatoren. Grotendeels hadden we die data al, onze hr-afdeling heeft immers gegevens over onze medewerkers in loondienst en niet in loondienst, functieprofielen et cetera. De personele indicatoren brachten ons ook in een mooie cyclus: hoe en wanneer actualiseren we de data? En nu breiden we uit naar meer data-sets zoals data over onze thuiszorg of financiën.
Het scheelt tijd, door onze data op een afgesproken manier gestructureerd vast te leggen en op te slaan, is het makkelijker te raadplegen voor externe partijen die die data nodig hebben. Het scheelt ons dus tijd om per partij maatwerk te moeten leveren. Ook intern scheelt het mensen bij Marga Klompé tijd. Door de definities van KIK-V te volgen hebben we onze eigen data op orde én kunnen we die meteen geschikt maken voor uitwisseling, kunnen we makkelijker sturen op basis van data en scheelt het discussies over hoe en welke data we moeten vastleggen.’
Is het voor elke zorgorganisatie nodig om mee te doen met KIK-V?
‘Het is natuurlijk aan zorgorganisaties zelf om te bepalen of je meedoet of niet. Maar ik kan het in elk geval wel aanraden. Data heb je voor je eigen organisatie toch nodig en leg je vast, dan kan je het maar beter volgens de definities van KIK-V doen, dan sluit je aan op een landelijke standaard. Het is misschien eerst een investering omdat het een aanpassing vraagt van hoe je het voorheen deed, maar het scheelt je later wel werk bij de uitvragen door externen en het biedt meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld benchmarks.
Een voordeel voor zorgorganisaties die nu instappen, is dat de kinderziektes eruit zijn. In het begin moesten de definities nog afgesproken worden en alles wat daaruit voortvloeide. Er ligt nu een mooi fundament waarop we kunnen bouwen.’
‘KIK-V is een mooie manier om data gestructureerd op te slaan om er betekenis aan te kunnen geven.’
Was er ook weerstand binnen de organisatie om met KIK-V aan de slag te gaan?
‘Als die er al was, was het niet zozeer weerstand tegen KIK-V, maar meer omdat we het anders gingen doen dan mensen gewend waren. En ja, alle verandering is vaak even wennen. Tot mensen zien dat ze er wat aan hebben. Inmiddels is het hr-dashboard bijvoorbeeld het meest geraadpleegde dashboard binnen onze organisatie. Het geeft teammanagers actuele inzichten in de bezetting en verzuimcijfers. En de KIK-V definities scheelt mensen werk bij het uitwisselen of bij uitvraag van gegevens.’
Betekende het werken vanuit definities van KIK-V niet veel werk en overleg met bijvoorbeeld jullie softwareleveranciers?
‘Voor ons was dat totaal geen extra werk. Vanuit het landelijke programma rond KIK-V waren de softwareleveranciers waar Marga Klompé mee werkt al helemaal meegenomen in de afspraken. Onze softwareleverancier voor onze HR-data bijvoorbeeld, kon dus al inspelen op de definities van KIK-V. Dat heeft ons echt ontzorgd.’
‘Een voordeel voor zorgorganisaties die nu instappen op de KIK-V-trein, is dat de kinderziektes eruit zijn.’
Maakt de opmars van kunstmatige intelligentie (AI), ook in de zorg, KIK-V niet overbodig?
‘Nee, dat denkt ik niet. In tegendeel, de basis van AI is goede data. Er zal dus alleen maar meer behoefte zijn aan goed gestructureerde en vergelijkbare data van betrouwbare bronnen. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik denk dat KIK-V en AI elkaar kunnen versterken.’
Over KIK-V
KIK-V staat voor Keteninformatie Kerngegeven Verbeteren. Het is een landelijk programma bedoeld om zorgaanbieders eenvoudig en veilig data te kunnen laten delen met verschillende partijen. Door beter hergebruik van gegevens nemen administratieve lasten af en verbetert het de databeschikbaarheid. Daarmee kunnen zorgorganisaties hun zorg verbeteren en zorgprofessionals makkelijker samenwerken.
Landelijke partijen als ActiZ, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), Ministerie van VWS, Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Patiëntenfederatie Nederland, Zorginstituut Nederland (ZIN), de Zorgkantoren en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) werken samen en spreken definities af zodat informatie eenduidig opgeslagen en opgevraagd kan worden. Lees meer over KIK-V op https://www.kik-v.nl/