Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Nieuws leestijd 1 min

In Gesprek met Wouter Koolmees: Hoe maakt de NS treinreizen toegankelijker voor ouderen en mensen met dementie?

Link gekopieerd naar klembord

In Gesprek met Wouter Koolmees: Hoe maakt de NS treinreizen toegankelijker voor ouderen en mensen met dementie? keyvisual

Wouter Koolmees

De Nederlandse Spoorwegen (NS) speelt een cruciale rol als vervoerder in Nederland, ook in het licht van de vergrijzende samenleving. Eva van Zelm ging als onderdeel van de ‘Gesprekstafette’ in gesprek met Wouter Koolmees, voormalig Minister van Sociale Zaken & Werkgelegenheid en huidig president-directeur bij de NS. Koolmees: ‘De komende 15 jaar wordt het probleem alleen maar nijpender. Hoe gaan we het gesprek met elkaar voeren om het wél mogelijk te maken, in plaats van te ontkennen wat er aan de hand is?’

Volgens Wouter Koolmees beïnvloedt de vergrijzing nu al de reizigerspatronen. ‘We zien bijvoorbeeld dat in het weekend  meer mensen een dagje uitgaan met de trein.’ De NS moet zich aanpassen aan deze veranderende dynamiek, waarbij op doordeweekse dagen forenzen meer vanuit huis werken en in het weekend een groeiende groep reizigers de trein neemt.

Bekijk hieronder het hele gesprek tussen Eva van Zelm en Wouter Koolmees:

Toegankelijkheid voor iedereen

Om Nederland bereikbaar te maken voor iedereen, richt de NS zich op het verbeteren van de toegankelijkheid van treinreizen, vooral voor ouderen en mensen met beperkingen. Koolmees benadrukt: ‘Onze missie is: Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar voor iedereen.’ Dit omvat het bieden van trainingen voor reizigers die moeite hebben met het gebruik van de trein, het verbeteren van de NS-app en website, en het opleiden van conducteurs om hulpbehoevende passagiers te herkennen en te ondersteunen.

De NS zet ook nog steeds fysiek personeel in treinen en op stations in om vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden, zelfs als dit extra kosten met zich meebrengt. Koolmees legt uit: ‘Voor ouderen zijn er  nog steeds fysiek mensen in de trein aanwezig zoals een hoofdconducteur of servicemedewerkers op grote stations om vragen te beantwoorden, in tegenstelling tot andere vervoerders.’ Daarnaast heeft de NS een paar rondreizende coupés in verpleeg- en verzorgingshuizen waar mensen een oude treinervaring kunnen herbeleven. Op deze manier vervult de NS ook haar belofte om een maatschappelijk verantwoord bedrijf te zijn en reizen met de trein zo inclusief mogelijk te maken. 

In gesprek met Marjolein ten Hoonte

Volgende week gaat Eva in gesprek met Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt bij Randstad. Hoe kunnen we omgaan met de uitdagingen op de arbeidsmarkt? En wat is daarin de rol van Randstad?

Benieuwd naar de andere gesprekken of meer lezen over de Gesprekstafette? Bekijk deze pagina.