Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: Cao Duurzaamheid

Aanbevolen

5 vragen aan
Innoveren leestijd 1 min

Nicki Pouw-Verweij en Anneke Westerlaken over morgen: het gesprek is nú belangrijk

Nieuwe campagneperiode Praat vandaag over morgen gestart

Link gekopieerd naar klembord

Nicki Pouw-Verweij en Anneke Westerlaken over morgen: het gesprek is nú belangrijk keyvisual

header

Hoe willen we oud worden, en wat vraagt dat van onszelf en van elkaar? Vijf jaar geleden startte de campagne ‘Praat vandaag over morgen’ met als doel dit gesprek op gang te brengen. Inmiddels is de beweging landelijk zichtbaar en groeit het bewustzijn dat ouder worden niet iets is voor later, maar een onderwerp voor vandaag. Vanaf maandag 15 september is een nieuwe campagneperiode gestart, waarin Praat vandaag over morgen opnieuw te horen en te zien is op radio, televisie en online.

Wat heeft de campagne tot nu toe teweeg gebracht? Waarom is het zo belangrijk dat dit gesprek blijft doorgaan? En wat is er nodig om de beweging vast te houden én te versterken? We spreken erover met Anneke Westerlaken, voorzitter van ActiZ, en Nicki Pouw-Verweij, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

1

Wat heeft de campagne Praat vandaag over morgen tot nu toe teweeg gebracht?

Anneke Westerlaken: “Toen we vijf jaar geleden startten, bleek uit onderzoek dat mensen voor goede zorg voor ouderen vooral vertrouwden op anderen, zoals zorgorganisaties, de overheid of verzekeraars. Met ‘Praat vandaag over morgen’ wilden we een beweging op gang brengen: mensen stimuleren om zélf na te denken en het gesprek aan te gaan over later. Inmiddels loopt de campagne vijf jaar en ben ik trots om te zien hoe de beweging écht op gang is gekomen. In het hele land zijn zorgorganisaties en regio’s met het thema aan de slag gegaan. Zo ontwikkelde Rotterdam-Rijnmond ‘Praat vandaag over morgen 010’, waarbij 55-plussers via lokale gezichten op bijvoorbeeld weekmarkten worden uitgenodigd om in gesprek te gaan. In de Achterhoek nodigen zes ouderenzorgorganisaties mensen uit op de ‘Achterhoekbank’ om het te hebben over ouder worden. Dit zijn slechts twee voorbeelden – inmiddels zijn er tal van vergelijkbare initiatieven gestart. Doordat het gesprek op steeds meer plekken wordt gevoerd, wordt ook de urgentie van het gesprek steeds zichtbaarder. En dat is precies wat we willen bereiken.”

2

Waarom is het zo belangrijk dat deze campagne wordt doorgezet?

Anneke Westerlaken: “De maatschappij verandert. Het aantal ouderen stijgt  en steeds meer ouderen willen langer zelfstandig blijven wonen. Tegelijkertijd daalt het aantal zorgprofessionals. Deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe benadering van ouder worden en de manier waarop we de zorg organiseren met elkaar. ‘Praat vandaag over morgen’ draait in de kern om bewustwording. Niet alleen over hoe we oud willen worden, maar ook over wat dat vraagt van ons allemaal: van ouderen zelf, hun omgeving én de zorg. Hoe eerder het gesprek  hierover plaatsvindt, hoe beter we ons kunnen voorbereiden. Daarom is het zo belangrijk dat het ministerie van VWS dit gesprek nu opnieuw breed onder de aandacht brengt. Dat zorgt voor meer bereik wat hopelijk leidt tot nog meer gesprekken. Want alleen samen kunnen we bouwen aan een toekomst waarin mensen prettig en zo zelfstandig mogelijk oud kunnen worden.”

3

Wat willen jullie met de komende campagneperiode bereiken?

Nicki Pouw-Verweij: “We worden met z’n allen steeds ouder. Dat is natuurlijk vooral heel goed nieuws. Maar het is wel belangrijk dat mensen op een prettige manier ouder kunnen worden, dat ze zo lang mogelijk zelf de regie houden. Het doel van de campagne is dat het normaal wordt om te praten en na te denken over later. Net zoals je gewend bent om met de mensen om je heen te praten over de keuze voor school of opleiding, plannen met je gezin of een nieuwe woning. Door nu na te denken en met je omgeving te praten over hoe je fit blijft, wat je voor elkaar kan betekenen als er zorg nodig is en of je huis en de buurt straks nog bij je past, kun je ook over tien jaar de dingen blijven doen die je belangrijk vindt. Ik heb zelf vanuit mijn ervaring als arts in de praktijk gezien hoeveel verschil het maakt als je die eerste voorbereidingen nu al treft, samen met de mensen om je heen. Het geeft rust. En onderzoek laat zien dat ouderen minder eenzaamheid ervaren en veerkrachtiger zijn.”

4

Welke concrete actie(s) moeten burgers gaan ondernemen om zich voor te bereiden op hun oude dag?

Nicki Pouw-Verweij: “De campagne is een oproep aan hen om het gesprek op te starten. Ik snap dat dit best even onwennig kan voelen. Daarom geven we ook concrete tips mee. Nodig bijvoorbeeld je partner, een familielid, vriend of buur uit om het erover te hebben. Dat kan overal, thuis of tijdens een wandeling. En ga na welke onderwerpen voor jou belangrijk zijn. Ook zijn er gesprekskaarten beschikbaar, waarmee je op een laagdrempelige manier het gesprek kunnen voeren over later. Met vragen als: van welke activiteiten krijg jij energie? Wie zou jou kunnen helpen in de tuin of met de boodschappen als dat later nodig is? Wat zou je nu al aan je woning kunnen aanpassen? Of wie in jouw omgeving kan jij met iets helpen?” 

5

Wat is er nodig om deze beweging te laten voortduren?

Nicki Pouw-Verweij: "We blijven het belang van dit gesprek onder de aandacht brengen, samen met zoveel mogelijk maatschappelijke organisaties. Daar zit denk ik ook de kracht van ‘Praat vandaag over morgen’ in, dat de campagne deel uitmaakt van een bredere maatschappelijke dialoog over ouder worden. Allerlei maatschappelijke organisaties pakken dit op en brengen dit ook verder. Bijvoorbeeld ActiZ, die zorgorganisaties en hun medewerkers betrekt om het gesprek over morgen te voeren. Maar ook seniorenorganisaties en MantelzorgNL die gespreksbijeenkomsten organiseren door het hele land en zoveel mogelijk mensen bereiken met deze boodschap. Samen zetten we dit maatschappelijke gesprek kracht bij.” 

Over de campagne 

De campagne ‘Praat vandaag over morgen’ wordt gevoerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in samenwerking met een groot aantal maatschappelijke organisaties en bouwt voort op een initiatief van brancheorganisatie ActiZ. De campagne heeft als doel om zoveel mogelijk mensen te laten nadenken en met hun omgeving het gesprek te laten voeren over later. ‘Praat vandaag over morgen’ is de komende maanden te zien op TV, radio, social media, online en in branded content. Naast de campagne organiseren onder meer de Seniorencoalitie, Senioren Netwerk Nederland en MantelzorgNL activiteiten en bijeenkomsten door het hele land. Samen stimuleren deze activiteiten een breed maatschappelijk gesprek over ouder worden. Kijk voor meer informatie op www.praatvandaagovermorgen.nl