Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Vernieuwers
Innoveren

Digicoach in de zorg: ‘Je springt in het gat dat is ontstaan doordat de zorg digitaliseert’

In gesprek met digicoach Eva Damave en kwaliteitsverpleegkundige Stacey Bakker

Kopieer de link
Link gekopieerd naar klembord
Eva Damave en Stacey Bakker

De zorg digitaliseert. En dat vraagt steeds meer van de zorgmedewerkers. De een gaat het makkelijker af dan de ander. Een beroep wat medewerkers met digitale vragen helpt, is het beroep van digicoach. Eva Damave is fulltime digicoach bij zorgorganisatie Amsta in Amsterdam. Eva Damave werkt regelmatig samen met haar collega Stacey Bakker, kwaliteitsverpleegkundige bij Amsta. ActiZ spreekt met beiden over dit ‘digitale’ beroep.

‘Hoe zou jij mijn beroep omschrijven?’ vraagt digicoach Eva Damave aan Stacey Bakker met twinkelende ogen. ‘Voor mij is een digicoach iemand die helpt als je als zorgmedewerker digitale problemen hebt’, antwoordt Bakker. ‘Wij kunnen vanuit het team een vraag uitzetten bij een digicoach en dan helpt diegene mij.’ Damave glimlacht. ‘Wat fijn om te horen, dat is ook wat de functie inhoudt.’ Als digicoach ben je onderdeel van ICT-afdeling, maar sta je eigenlijk met één been op alle zorglocaties.

Fulltime functie

De functie van digicoach is vrij nieuw bij Amsta, zorgorganisatie voor ouderen en mensen met een verstandelijke beperking in Amsterdam. De digicoach is een oplossing voor collega’s die moeite hebben met digitaal werken (op computer, tablets, etc.). Daarnaast helpt een digicoach medewerkers die moeite hebben met digitaal werken maar ook voor medewerkers die het systeem beter willen leren kennen en ondersteuning willen bij het werken met bijvoorbeeld een elektronisch cliënten dossier (ECD). Door de toenemende mate van administratieve lasten binnen de zorg, kan de druk voor zorgmedewerkers namelijk best oplopen.

Eigenlijk ben ik als digicoach de brug tussen ICT en de zorg, om te zorgen dat het systeem zo goed mogelijk voor iedereen werkt

Eva Damave

\

Digicoach bij Amsta

Bij Amsta is de functie ontstaan tijdens de overgang naar een nieuw elektronisch cliëntendossier (ECD) voor de ouderen- en gehandicaptenzorg. Dit kan voor zorgmedewerkers een grote verandering zijn. Het is Damave’s taak om samen met haar collega’s de zorgmedewerkers te ondersteunen bij de overgang naar het nieuwe ECD, maar ook om te signaleren waar medewerkers tegenaan lopen. Vervolgens pakt zij dit samen met haar ICT-collega’s op. ‘Ik behandel vragen zoals: Hoe kunnen wij medewerkers zo goed mogelijk helpen hun digitale weg te vinden? Sluit dit systeem goed aan bij de manier van werken van de zorgteams? ‘Eigenlijk ben ik als digicoach de brug tussen ICT en de zorg, om te zorgen dat het systeem zo goed mogelijk voor iedereen werkt.’

Worsteling

Kwaliteitsverpleegkundige Bakker herkent in haar team de worsteling met de digitale ontwikkeling. ‘Collega’s van mij liggen er soms wakker van. Wij moesten op een gegeven moment digitaal aftekenen en collega’s om mij heen riepen: ‘Het doet het niet! En ik antwoord dan: rustig, dit heeft tijd nodig.’ In dit soort situaties schiet de digicoach te hulp. Damave legt het uit en loopt met hen het gehele behandelproces door. Dit geeft weer rust en helderheid. Bakker vertelt dat er ook verschil is tussen de zorgmedewerkers onderling en de digitale vaardigheden. ‘Sommige collega’s ervaren soms meer moeilijkheden. Maar ook collega’s die minder goed Nederlands spreken; zij begrijpen soms een foutmelding niet. Hierin is nog veel te winnen.’

Digicoach Damave herkent de ontwikkeling die Bakker schetst. 'Digitaal werken is tegenwoordig een onderdeel van je werk als zorgmedewerker. Dat was voorheen niet zo. Deze switch vraagt van medewerkers dat ze zich ontwikkelen op een onbekend nieuw gebied. Dat kan soms best spannend zijn. De motivatie achter digitalisering is dat we efficiënter willen werken, door bijvoorbeeld administratieve lasten te verminderen. Ook helpt digitalisering om fouten te voorkomen, doordat alles nauwkeurig wordt vastgelegd.’ Om daar te komen, kunnen we met elkaar nog een hoop leren.

Doordat mensen zoals Eva ons hierbij helpen, kunnen wij ons focussen op de zorg van cliënten

Stacey Bakker

\

Kwaliteitsverpleegkundige bij Amsta

Veel waardering

Er is veel waardering voor de digicoach bij Amsta. Bakker: ‘Ik ben zó blij met Eva. Zonder digicoaches kunnen we gewoon niet verder met ons werk en weten we niet wat we moeten doen bij digitale vragen. Doordat mensen zoals Eva ons hierbij helpen, kunnen wij ons focussen op de zorg van cliënten.’

Damave krijgt veel energie van haar baan als digicoach. ‘Ik kan iets van die frustratie en zorgen wegnemen bij collega’s. Je wilt niet dat zorgmedewerkers uiteindelijk meer tijd kwijt zijn aan digitaal werken. Je wil juist dat die overgang soepel verloopt en dat je kan laten zien hoe zinvol digitaal werken kan zijn. Wanneer dat lukt, zie je hoe trots ze op zichzelf zijn. En dat ze gelijk een nieuw moment inplannen om verder te leren. Dat maakt mijn werk heel leuk én betekenisvol.’

Ik kan iets van die frustratie en zorgen wegnemen bij collega’s

Eva Damave

\

Digicoach bij Amsta

Toekomst

Het beroep van digicoach trekt ook nieuwe mensen aan buiten de zorg. ‘Ik heb nu een collega, hij was voorheen leraar en komt echt uit de didactische kant’, vertelt Eva Damave. Deze functie zorgt er voor dat je ook andere taken naar de zorg brengt. ‘Er zijn continue ontwikkelingen gaande in de zorg. Een beroep als digicoach maakt daarin niet het verschil, maar versterkt het wel.’

En de toekomst van digicoach? Het doel bij Amsta is dat straks de digicoaches voor alle applicaties zijn. ‘De focus lag afgelopen jaar op het ECD. Het ECD is inmiddels succesvol geïmplementeerd.  We willen ons gaan focussen op alle digitale systemen binnen Amsta. Zowel Damave als Bakker zijn het erover eens dat goede samenwerking wederom hierbij centraal staat. ‘Je moet het echt samendoen, want dan komt dit beroep het beste tot zijn recht.'

5 tips voor andere vernieuwers:

  1. Zoek als digicoach de samenwerking op met inhoudelijke collega’s voor het beste resultaat. Zowel met collega’s vanuit de zorg als vanuit de ICT.
  2. Heb geduld en bekijk het digitaliseringsproces stap voor stap. Herhaling en het opsplitsen in stappen zorgt ervoor dat het voor de zorgmedewerker de veranderingen behapbaar blijven naast de zorgverlening. Je wil dat de digitalisering de mensen ondersteunt en ze met vertrouwen hun werk kunnen doen.
  3. Sta open voor verandering, zie het als een uitdaging en vraag.
  4. Luister naar wat de medewerker nodig heeft en pas daarop je aanbod en planning aan.
  5. Werk samen, dan bereik je het gemeenschappelijk doel.

Mijn ActiZ

ActiZ Academie

Op de ActiZ Academie vindt u aanvullende informatie en inspirerende artikelen over de digicoach in de zorg.