Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

5 vragen aan
Werken Innoveren leestijd 1 min

De juiste deskundigheidsmix in het kwaliteitskompas

Vijf vragen aan Adviseur Leren en Ontwikkelen Heidy Fokker van Vivium Zorggroep

Link gekopieerd naar klembord

De juiste deskundigheidsmix in het kwaliteitskompas keyvisual

Zorgprofessionals aan tafel met tablet

Het ‘Generiek Kompas – Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ schrijft voor dat teams van professionals samen met de werkgever de ‘passende deskundigheidsmix’ organiseren op de werkvloer. Maar hoe regel je de juiste mensen met de juiste kwalificaties op de juiste plek? Door flexibel en anders op te leiden, zegt Adviseur Leren en Ontwikkelen Heidy Fokker van Vivium Zorggroep.

Aan de hand van het Generiek Kompas werken we thuis, in de wijk en in het verpleeghuis aan kwaliteit van bestaan. In deze reeks artikelen komen deskundigen aan het woord over één van de vijf bouwstenen van het kompas. Dit keer bouwsteen 3: Het werk organiseren.

1

Wat houdt de functie Adviseur Leren en Ontwikkelen eigenlijk in?

‘Ik had eerder de rol van praktijkopleider en ben 1,5 jaar geleden in dit avontuur gestapt. Het blijkt een hele leuke baan, omdat ik dicht op de veranderingen en innovaties in de zorg zit. Ik houd me onder andere bezig met het vraagstuk waar veel zorgorganisaties momenteel mee worstelen. Namelijk: hoe maak je het voor zorgmedewerkers zo leuk en eenvoudig mogelijk om te blijven ontwikkelen in dit vak. Hiervoor zorg ik voor passend leeraanbod dat moet leiden tot meer nieuwe instroom van medewerkers.’ 

2

En hoe doe je dat?

‘Door het leren en ontwikkelen dichter bij de werkvloer te brengen. Bijvoorbeeld met de gepersonaliseerde leerroute naar Hbo-verpleegkundigen die maximaal anderhalf jaar duurt. Dit blijkt een schot in de roos voor onze ervaren Mbo-4 verpleegkundigen. Dit traject beloont namelijk de kennis en ervaring die deze profs al bezitten, in plaats van bij nul te beginnen in een veel langer leertraject. De deelnemers onderbouwen de praktijkervaring waarop ze aantoonbaar bekwaam zijn. 

Ook leiden we modulair op. Een reguliere zorgopleiding kan drie of vier jaar duren, maar met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat niet meer praktisch. Drie jaar wachten tot iemand zijn of haar opleiding heeft volbracht, is geen optie meer. Nu is eigenlijk de vraag: ‘hoe kun je de brandweervrouw zo snel mogelijk opleiden, zodat deze direct inzetbaar is in een zorgorganisatie?’ Dit betekent dat mensen bij ons direct aan de slag gaan en basiszorg kunnen leveren en vervolgens via leermodules - voor specifieke handelingen - losse certificaten kunnen behalen.’ 

3

Kun je hier een praktijkvoorbeeld van geven?

‘Neem medicatie toedienen in de thuiszorg. Dit is niet een handeling die je meteen kan en mag doen, maar waar je bekwaam en bevoegd voor moet zijn. Wat we nu doen: de nieuwe medewerker gaat eerst beeldbellen via een Ipad met een bevoegde medewerker. De nieuwe medewerker geeft dan de juiste medicatie aan de client onder begeleiding van de ervaren zorgprofessional die op afstand meekijkt. Als die nieuwe medewerker na een tijdje aangeeft dit zelf te willen doen zonder begeleiding, dan kan die een module volgen. Dan behaalt men een landelijk erkend certificaat, waarmee ze bekwaam en bevoegd zijn voor het delen van medicatie.’

4

Is dit alles eenvoudig te organiseren?

‘Dit heeft wel wat voeten in de aarde. Ten eerste moet je op zoek naar aparte subsidiepotjes voor het benodigde opleidingsbudget, want kwalitatief goede opleiders zijn niet goedkoop. Ten tweede moet het opleiden van medewerkers niet leiden tot een zwaardere werkdruk op hun afdeling. Dus niet teveel mensen tegelijkertijd op cursus. En ten derde is het voor ons belangrijk dat we mensen nergens toe dwingen. Medewerkers moeten zelf de motivatie hebben om te groeien in hun werk en dat stimuleren we dan ook. Iemand verplichten een opleiding te volgen werkt averechts. Ik probeer vooral te laten zien dat het leuk en nuttig is om jezelf te blijven ontwikkelen.’

5

Ten slotte, hoe denk je dat het modulair opleiden bijdraagt aan de juiste deskundigheidsmix? 

‘Het is een vernieuwing die echt nodig is om de juiste deskundigheidsmix op de vloer te hebben staan in tijden van schaarste. Het idee is dat je ervoor zorgt dat gemotiveerde mensen plezier hebben in werken en leren en kunnen doorgroeien. Wat ik nog wel jammer vind is dat we mensen met een Mbo-opleidingsniveau, die de module ‘klinisch redeneren’ hebben gevolgd, nu nog niet ingezet mogen worden om indicaties te stellen. Dat zou wat mij betreft wel een mooie volgende stap zijn in deze vernieuwing, want er is volop behoefte aan die inzetbaarheid.’