Met ‘Asset Tracking’ raakt Zorggroep Elde Maasduinen geen hulpmiddel meer kwijt
Met ‘Asset Tracking’ raakt Zorggroep Elde Maasduinen geen hulpmiddel meer kwijt keyvisual
Om toekomstbestendige zorg mogelijk te maken kijkt Zorggroep Elde Maasduinen hoe technologieën medewerkers kunnen ontlasten. Zorgmedewerkers waren veel tijd kwijt aan het zoeken van hulpmiddelen, zoals tilliften. Sinds kort werken ze met ‘Asset tracking’. Met deze methode ziet de medewerker via een app op welke locatie een hulpmiddel zich bevindt. En met succes: door ‘Asset tracking’ bespaart elke medewerker gemiddeld 23 minuten aan zoektijd per week!
Wij spraken met zorgtechnoloog Alexander Everling over de (technologische implementatie van dit project. Verpleegkundige Britt van Weereld vertelt wat deze innovatie voor haar als zorgmedewerker oplevert.
Wat houdt ‘asset tracking’ precies in?
‘Asset tracking is een methode waarbij kleine sensoren (ook wel trackers) op hulpmiddelen worden geplaatst. Via een app op de telefoon of tablet ziet de medewerker precies in welke ruimte en op welke verdieping een hulpmiddel zich bevindt.’
Wat was de aanleiding om met dit project te starten?
‘De aanleiding voor dit project kwam voort uit de behoeften van de medewerkers zelf. Zij ervoeren frustratie en tijdsverlies bij het zoeken naar benodigde hulpmiddelen zoals bloeddrukmeters en tilliften. Deze inefficiëntie ging ten koste van waardevolle tijd die anders aan bewoners kon worden besteed. Dit leidde tot de ontwikkeling van het 'asset tracking' project, met als doel deze uitdaging aan te pakken.’
Wat waren de grootste uitdagingen bij de invoering?
‘De voornaamste uitdaging was dat niet alle Wi-Fi punten op alle locaties geschikt waren voor het systeem van de sensoren. Sommige Wi-Fi punten waren namelijk niet voorzien van de benodigde technologie. Het is daarom erg belangrijk dat de basisinfrastructuur in de organisatie op orde is. Daarnaast hadden we geen idee van ons hulpmiddelen beheer. Wat voor hulpmiddelen hebben we nu precies? Hoeveel hebben we er? Waar staat wat? Hoewel onze hulpmiddelenleverancier keuringen en dergelijke bijhoudt, ontbreekt het ons aan nauwkeurige gegevens over wat we precies hebben, hoeveel en waar ze zich bevinden. Defecte of afgedankte producten worden vaak niet gemeld, wat inconsistenties in de gegevens veroorzaakten.’
Wat heeft ‘asset tracking’ opgeleverd?
‘Door asset tracking bespaart elke medewerker gemiddeld 23 minuten aan zoektijd per week. En dit is alleen nog maar gemeten op 5 hulpmiddelen, kortom een giga-besparing! En dat is niet alles. In eerste instantie gingen we voor tijdsbesparing voor zorgmedewerkers, maar al heel snel zagen we dat het project nog veel meer opleverde dan dat. Het systeem biedt diepgaand inzicht in het hulpmiddelenbeheer. Je ziet of het hulpmiddel gebruikt wordt of op dezelfde plek blijft staan. Neem bijvoorbeeld de tillift. Je kan precies zien welke tilliften er in het gebouw staan en je kan filteren op welke het langst niet is gebruikt en hoe lang dat is. Indien sommige tilliften dan bijvoorbeeld al 3 maanden stilstaan, kunnen wij deze verplaatsen naar andere locaties. In plaats van dat we voorheen een andere tillift huurden of zelfs kochten op die locatie. Daarom resulteert het ook in een efficiënter en duurzamer inkoopbeleid. Deze verbeteringen hebben geleid tot een vermindering van ongeveer 20% in aankopen en onderhoud van hulpmiddelen.’
Wat zou je andere zorgorganisaties als tips mee willen geven voor het implementeren van asset tracking?
‘Het is belangrijk om eerst te kijken naar welke doelen je wil behalen. Zet je vooral in op zoektijdbesparing, dan is bijvoorbeeld kamer-nauwkeurigheid een vereiste. Als een collega namelijk nog steeds over drie kamers moet gaan zoeken, gaat hij/zij de app niet gebruiken. Zet je vooral in op hulpmiddelenbeheer, dan heb je een wat minder grote dekking nodig, dan kun je snel heel veel winst behalen, zeker over de algemene inzet van de hulpmiddelen. Maar mijn algemene conclusie: een absolute aanrader!’
Hoe helpt asset tracking jou in je dagelijkse werk?
‘Asset tracking heeft mijn dagelijkse werk enorm geholpen. We hebben bijvoorbeeld 1 grote locatie en daar gebeurde het vaak dat hulpmiddelen op verkeerde plekken lagen. Dit kostte ons veel tijd aan zoeken en rondlopen. Dankzij de app kunnen we nu direct zien waar een hulpmiddel is en besparen we waardevolle tijd die we nu aan bewoners kunnen besteden. Binnen onze locatie zijn ongeveer 125 hulpmiddelen uitgerust met trackers, zoals tilliften, vitale controleapparatuur en tilmatten. Het gebruik van trackers scheelt ons zoektijd, maar heeft ons ook bewust gemaakt van de hulpmiddelen die we in huis hebben en de verdeling daarvan over de locatie. We hadden bijvoorbeeld één afdeling die drie bloeddrukmeters had en een afdeling die er maar 1 had. Nou dan kan er eentje naar die afdeling toe beneden.’
En hoe zit het bijvoorbeeld met collega’s die wat meer moeite hebben met het gebruik van technologieën?
‘De app is heel gebruiksvriendelijk. Je opent de app en je tikt het hulpmiddel in wat je zoekt in de zoekfunctie en je krijgt het. Sommige collega’s zeiden in het begin nog van; ‘Goh ik loop wel’. Maar ook zij maken er nu gebruik van, omdat ze toch gewoon merken hoeveel tijd het scheelt, anders loop je de hele tijd op en neer.’
Zou je het aanbevelen aan andere zorgmedewerkers en waarom?
‘Ik zou het zeker aanraden. We zijn al zoveel tijd kwijt met allemaal administratieve taken en dit is echt iets waarmee je tijd kan besparen. En hoe leuk is het dat je die tijd weer extra aan de bewoners kan geven? Al bespaar je iedere dag maar 10 minuten, moet je eens kijken wat dat per maand oplevert.’