'Met de QR-code maken we persoonsgerichte zorg makkelijker'
In gesprek met zorgorganisaties Cardia en Respect over datagedreven innoveren
'Met de QR-code maken we persoonsgerichte zorg makkelijker' keyvisual
Hoe breng je een innovatief idee van de tekentafel naar de vloer? Anita Schingenga, innovatie coördinator bij Respect, en Nina van der Helm, projectmanager innovatie bij Cardia, werken binnen het project ‘Datagedreven Innoveren’ samen aan een QR-code oplossing om persoonsgerichte zorg makkelijker te maken voor zorgmedewerkers. Door voorafgaand aan het betreden van de kamer van een cliënt de QR-code te scannen, kunnen medewerkers nu snel en eenvoudig de belangrijkste informatie over een cliënt lezen. Op die manier weten ook nieuwe en tijdelijke medewerkers precies welke zorg nodig is. We gaan in gesprek over hun ervaring met het implementeren van deze eenvoudige technologie.
Hoe is het idee van de QR-code ontstaan?
Anita: ‘In de regio Den Haag werken zorgorganisaties vaak samen om kennis te bundelen en de zorg te verbeteren. Eén van de issues die naar voren kwam bij de zorgteams, was dat we veel met tijdelijke medewerkers werken die minder bekend zijn op de afdeling. Zij zijn dus ook minder bekend met onze cliënten en weten daarom minder goed welke zorg zij nodig hebben. Omdat er niet altijd voldoende tijd is om je voor een dienst in te lezen of de informatie lastig te vinden is, is het voor hen makkelijker om het aan een collega te vragen die er al langer werkt. Maar ook dat is niet altijd mogelijk. Met de QR-code hebben wij een mooie oplossing gevonden voor dit vraagstuk.’
Nina: ‘De informatie die medewerkers nodig hebben om goede zorg te kunnen verlenen staat ook in het elektronisch cliëntendossier (ECD), maar dat kan veel tijd kosten om die eruit te halen. Dit heeft te maken met hoe het systeem is ingericht. Lang niet overal wordt met mobiele telefoons gewerkt. Dat betekent dat je iedere keer je laptop moet openklappen als je informatie over een cliënt opzoekt. Dan is het laptop openklappen, inloggen, informatie zoeken, lezen, laptop dicht, naar de cliënt, en dan weer terug naar je laptop. Dat zijn veel stappen.’