
Meer ruimte voor passende zorg dankzij maandtarieven in de wijkverpleging
Meer ruimte voor passende zorg dankzij maandtarieven in de wijkverpleging keyvisual
Sinds 2017 werkt Vierstroom Zorg Thuis met maandtarieven voor wijkverpleging. Dat doen ze met bijna alle zorgverzekeraars, als onderdeel van een landelijk experiment. Daarmee is Vierstroom Zorg Thuis één van de weinige organisaties in Nederland die deze vorm van bekostiging nu al toepast. De ervaringen zijn ronduit positief. “De vlag ging uit toen we met maandtarieven mochten werken,” vertelt Maroeska Molster, manager bedrijfsvoering bij Vierstroom Zorg Thuis. “Eindelijk konden onze wijkverpleegkundigen doen wat nodig is – zónder onnodige administratie.”
De juiste prikkel voor passende zorg
Voor Vierstroom Zorg Thuis is het duidelijk: maandtarieven zorgen voor betere en efficiëntere zorg. “Het is niet langer lonend om zorg in stand te houden die niet passend is,” zegt Molster. “De bekostiging stimuleert juist om alleen te doen wat nodig is – niet meer, niet minder.” De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de professionals. Wijkverpleegkundigen bepalen wat nodig is en krijgen de ruimte om daarop te handelen. “Dat geeft vertrouwen én werkplezier.”
Ook de administratie is sterk verminderd. De wijkverpleegkundigen hoeven geen tijd meer te besteden aan korte minutenregistraties of het verantwoorden van losse handelingen. Daardoor ontstaat ruimte voor taken die essentieel zijn, maar in de oude bekostiging lastig te financieren waren: overleg met mantelzorgers, afstemming met andere zorgverleners of inzet op preventie. “We merken dat we daardoor met hetzelfde aantal medewerkers méér cliënten kunnen helpen – een groot voordeel in deze tijd van arbeidskrapte.”

Maroeska Molster, manager bedrijfsvoering Vierstroom Zorg Thuis
Flexibiliteit en innovatie
Maandtarieven maken het mogelijk om als organisatie flexibel in te spelen op veranderende zorgvragen. Vierstroom Zorg Thuis kan bijvoorbeeld beter inspelen op de behoeften in buitengebieden, waar reistijd voorheen een belemmering vormde. Ook is er ruimte gekomen voor innovatie. “We hebben in teams vol kunnen inzetten op nieuwe vormen van zorg – zoals virtuele zorg – met ruimte om te ontwikkelen en implementeren. Dat lukt minder goed met een bekostiging die is gebaseerd op handelingen en minuten.”
De samenwerking met zorgverzekeraars verandert ook. Sommige vragen inmiddels om een onderbouwing van het maandtarief op basis van aantal cliënten en uren zorg. “Dan zouden we teruggaan naar het oude denken,” zegt Molster. “We zoeken daarom voortdurend het gesprek en maken afspraken die recht doen aan de voordelen van deze manier van werken. We zien namelijk een sterke daling van de kosten per client per jaar. In onze opinie komt dit door de professional de ruimte en vertrouwen te geven om te werken aan oplossingen voor de cliënt waarbij je jezelf weer overbodig kan maken, wat zich uit in een veel kortere zorgduur.”
We merken dat we met hetzelfde aantal medewerkers méér cliënten kunnen helpen
manager bedrijfsvoering bij Vierstroom Zorg Thuis
Klaar voor bredere invoering
Het experiment met maandtarieven loopt per 2029 af. De Nederlandse Zorgautoriteit werkt aan een advies voor het vervolg. ActiZ pleit voor een structurele bekostiging die deze manier van werken mogelijk maakt voor meer zorgorganisaties. Niet elke organisatie zal meteen kunnen overstappen naar maandtarieven – een bepaalde schaalgrootte is nodig om schommelingen in zorgzwaarte op te vangen – maar het fundament ligt er.
De praktijk laat zien: maandtarieven maken passende zorg mogelijk. Ze verminderen regeldruk, vergroten het werkplezier van zorgprofessionals en maken ruimte voor innovatie. Ze helpen om zorg beschikbaar te houden, ook in tijden van krapte. Het is tijd om deze logische stap in de bekostiging van wijkverpleging structureel mogelijk te maken.