Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Door de ogen van
Werken

‘Ik zie dat onplanbare nachtzorg efficiënter en goedkoper kan’

Anita Schavemaker vertelt over haar ervaringen met de onplanbare nachtzorg

Kopieer de link
Link gekopieerd naar klembord
Vrouw aan telefoon

Als directeur van een brede zorgorganisatie ziet Anita Schavemaker dat er nog een wereld te winnen valt bij de organisatie van onplanbare nachtzorg. Volgens Schavemaker zou intensievere afstemming tussen zorgpartijen tot betere en efficiëntere zorg leiden. Hiernaast wijst Schavemaker op de rol van verzekeraars. ‘We moeten een realistische vergoeding krijgen.’

Zorgcentrale

Welke zorgverlener komt in actie als een oudere midden in de nacht uit bed valt? Voorheen hadden zorgorganisaties allemaal een eigen bereikbare dienst voor dit soort onverwachte nachtelijke incidenten. In de regio Eindhoven wordt sinds enkele jaren echter in een samenwerkingsverband van zorgorganisaties met een zorgcentrale gewerkt. ‘Op die manier hoeft niet iedere organisatie kosten te maken,’ vertelt Schavemaker. ‘De centrale belt de aangesloten zorgorganisatie op en die stuurt dan een zorgverlener.’ Doordat de partijen op deze manier samenwerken, kan de onplanbare nachtzorg efficiënter worden opgevangen. Er zitten echter nog wel enkele uitdagingen aan deze manier van werken.

Uitdagingen

‘De toegang tot de woning is soms lastig,’ vertelt Schavemaker. ‘Hoewel dat met digitale technieken wel steeds beter te regelen is. En de financiering blijft een uitdaging.’ Wanneer een zorgverlener van een andere aanbieder de ongeplande nachtzorg van een cliënt van bijvoorbeeld het Sint Annaklooster verzorgt, stuurt deze vervolgens de factuur naar het Sint Annaklooster. Sint Annaklooster dient de geleverde uren weer in bij een verzekeraar, maar krijgt minder vergoed dan de andere zorgaanbieder heeft gerekend. ‘Er zijn problemen met een verschil in tarieven,’ vertelt Schavemaker. ‘Financieel en administratief zou het nog beter geregeld kunnen worden, net als de inzage in de elektronische cliëntendossiers.’

Leren van voorgangers

Hoewel er dus nog organisatorische en financiële plooien zijn glad te strijken, is Schavemaker vooral positief over de samenwerkingsvorm. ‘Het is nu al efficiënter georganiseerd dan voorheen. Hoe meer partijen meedoen, hoe efficiënter het wordt. Uiteindelijk is onderling vertrouwen de basis voor deze ontwikkeling.’

Aan organisaties in andere regio's die een dergelijke aanpak van onplanbare nachtszorg overwegen, adviseert Schavemaker om vooral gebruik te maken van de kennis en ervaring die er al is. ‘Er liggen nu al goede draaiboeken en afspraken die als voorbeeld kunnen dienen. Laat je adviseren en verdiep je in de kennis die er al is. Uiteindelijk draagt een efficiëntere organisatie van onplanbare nachtzorg bij aan een hogere zorgkwaliteit en dat is toch waar we allemaal naar streven.’