Hoe denkt Nederland over digitalisering in de zorg?
Hoe denkt Nederland over digitalisering in de zorg? keyvisual
De zorgsector in Nederland is druk bezig met het ontwikkelen en implementeren van nieuwe digitale toepassingen. Met als doel om de zorg voor ouderen toekomstbestendig te maken. Maar hoe denkt Nederland over digitalisering in de zorg?
Zorgkieskompas
In aanloop naar de landelijke Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 heeft ActiZ, samen met het onderzoeksbureau KiesKompas en Zorgverzekeraars Nederland, het Zorgkieskompas ontwikkeld. Deze stemhulp richt zich uitsluitend op thema’s die te maken hebben met de zorg. Het kompas bevat ook onder meer vragen over digitalisering in de zorg. In totaal vulden meer dan 62 duizend mensen de vragenlijst in. Aan de hand van deze data is het mogelijk om een beeld te krijgen over hoe Nederland denkt over digitalisering in de zorg.
Stelling 1: Afspraken bij de dokter zouden veel vaker digitaal plaats moeten vinden, tenzij een fysiek gesprek noodzakelijk is.
Een digitaal medisch consult met je huisarts of dokter, bijvoorbeeld via e-mail of een videoverbinding, behoort steeds vaker tot mogelijkheden. Het bespaart tijd voor zowel de patiënt, die geen wachttijd heeft en niet hoeft te reizen, als voor de dokter, die meer patiënten per dag kan helpen. Gezien de groeiende druk op de huisartsenzorg is dit een positieve ontwikkeling. Maar zouden dit soort digitale afspraken de norm moeten worden of uitsluitend een extra mogelijkheid?
Nederland is hierover verdeeld: 45 procent is het eens met de stelling, terwijl 40 procent juist aangeeft het er niet mee eens te zijn. Hoe deze mening verschilt naar opleidingsniveau, is te vinden in het volledige artikel.
Stelling 2: Om cliënten zo goed mogelijk te helpen mogen zorgverleners gegevens met elkaar delen, ook als de privacyregels daarvoor versoepeld moeten worden.
Een goede, veilige en eenvoudige uitwisseling van gegevens is cruciaal voor de verbetering van de zorg voor ouderen. Dagelijks zijn er talloze momenten waarop zorgverleners snel en nauwkeurig informatie over een cliënt moeten delen, bijvoorbeeld met huisartsen en wijkverpleging. Op dit moment gaat er nog te veel tijd verloren doordat medewerkers verschillende wachtwoorden moeten onthouden, allerlei inlogcodes moeten invoeren, en informatie telefonisch moeten opvragen. Maar moet dit ten koste gaan van de privacy van patiënten?
Driekwart van de Nederlanders zijn bereid de privacyregels te laten versoepelen, zodat zorgverleners gegevens gemakkelijker kunnen uitwisselen. Met name mensen boven de 65 jaar zijn het hier mee eens. Hoe andere leeftijdsgroepen hierop reageren, lees je in het volledige artikel.
Stelling 3: Door de toenemende vergrijzing mag van ouderen verwacht worden dat zij zelf meer doen om de juiste zorg te krijgen.
Goed ouder worden met passende zorg en ondersteuning is een van de mooiste verworvenheden van onze samenleving. Maar de vanzelfsprekendheid hiervan staat onder druk. Daarom bevat het Zorgkieskompas niet alleen vragen over digitalisering in de zorg, maar ook vragen over hoe wij als samenleving moeten omgaan met de vergrijzing. Willen we in de toekomst ouderen ook van passende zorg en ondersteuning voorzien, dan zijn er fundamentele veranderingen nodig in hoe we de zorg organiseren. Dat vraag iets van de samenleving, maar zijn ouderen zelf ook verantwoordelijk om zich beter voor te bereiden?
Een lichte meerderheid van de Nederlanders is het niet eens met deze stelling. Er is echter een verschil in hoe mannen en vrouwen hierover denken. Lees meer hierover in het volledige artikel.