Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

5 vragen aan
Werken leestijd 1 min

Frido Kraanen, bestuurder Omring en Vrijwaard: ‘Prijs beste (thuis)werkgever gaat echt om de medewerkers’

Link gekopieerd naar klembord

Frido Kraanen, bestuurder Omring en Vrijwaard: ‘Prijs beste (thuis)werkgever gaat echt om de medewerkers’ keyvisual

Frido Kraanen, Raad van Bestuur bij Omring en Vrijwaard

Zorgorganisatie Omring (en Vrijwaard) heeft de beste (thuis)werkgever award in de wacht gesleept. De prijs is bedoeld voor organisaties die een stapje verder zijn gegaan om het leven van de werknemers te ondersteunen in coronatijd. En wat de prijs extra bijzonder maakt: het is gekozen door medewerkers. ActiZ praat met Omring-bestuurder Frido Kraanen over deze award. ‘Het is mooi om te zien dat de zorg eens wint van andere sectoren.’

1

Van harte gefeliciteerd: Had je verwacht dat Omring zou winnen?

‘Zeker niet. De organisatie was zelf ook verbaasd. Er waren meer dan 4000 ondernemingen die meededen. Dus dan moet je wel heel stevig in je schoenen staan als je denkt: die ga ik winnen. Uiteindelijk waren er twaalf genomineerden uit deze groep. Dat wisten we dan wel. Maar dan zit je in een poule met bedrijven als Achmea, tata steel, Vodafone en PostNL. Als zorgmens denk je dan: dat zijn toch stoerdere bedrijven dan een zorgorganisatie. Toen wij daar uitkwamen als winnaar, was ik ongelofelijk verbaasd en blij.’
2

Waar bent je het meest trots op als je kijkt naar deze award?

‘Dat de prijs echt om de medewerkers gaat. Een auteur of een band vindt een publieksprijs ook altijd leuker dan wanneer zes juryleden het verzonnen hebben. Maar het allerbelangrijkste is dat de medewerkers zich beschermd en gezien voelen. Daar draait deze award ook om. Niet om bijvoorbeeld de hoeveelheid bureaustoelen die je als bedrijf hebt ingekocht, maar echt om het aanpassingsvermogen als organisatie op dit bizarre jaar. Wat ik nou ook mooi vind, is dat de zorg eens wint van andere sectoren. Het is mooi om te zien dat een zorgorganisatie deze keer boven de profitsector uitsteekt.’
3

Wat heeft Omring afgelopen jaar gedaan om de medewerkers te ondersteunen?

‘We hebben meerdere dingen gedaan om onze medewerkers te helpen. We hanteren al langere tijd daarin het volgende: de klant centraal, dus de medewerker op een. Zij zijn echt de kerndrijfveer voor de organisatie. Precies een jaar geleden hebben we bijvoorbeeld MOOZ gestart; mentale ondersteuning voor onze zorgprofessionals. We hadden ambulante psychologen in dienst waarvan ineens veel afspraken, door corona, werden afgezegd. Die hebben we gekoppeld aan zorgmedewerkers die het zwaar hadden in hun werk. Zorgmedewerkers konden dan met MOOZ mailen/bellen voor vragen, zorgen, twijfels waar ze me zaten. Het is een hit. We schaffen dit nooit meer af.’ ‘Belangrijk is ook de communicatie en (mentale) veiligheid. Weet welke zorgen er spelen bij je medewerkers en blijf daarover communiceren, in bijvoorbeeld dagelijkse nieuwsupdates. Daarnaast hebben we telkens gezegd: we moeten voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen hebben. Zorg voor voldoende voorraad. En als het nodig is, maak daarin daadkrachtige keuzes als bestuurder, zoals vroegtijdig beschermingsmiddelen en sneltesten inslaan. Verder is veel aandacht besteed aan het sociale aspect. Denk aan flamingo-bingo, digitale yoga of winterkransen maken. Dit geeft een boost aan het gevoel van saamhorigheid.’
4

Hoe hebben de medewerkers het afgelopen jaar ervaren?

‘Heftig, maar heel gevarieerd. Over heel 2020 genomen zijn we redelijk gespaard gebleven, maar toch heeft het virus op sommige plekken hard toegeslagen. Dat is heftig om mee te maken. Dan zit je bijvoorbeeld op een locatie waar de helft van de bewoners in drie weken tijd zijn overleden. Dat heeft veel impact en daar komt ook een stukje rouwverwerking bij kijken. Aan de andere kant zie je dat een aantal Omring-locaties nooit last van corona hebben gehad. Maar ongeacht wel of geen besmettingen; iedereen blijft doorgaan en wil voor zoveel mogelijk bewoners zorgen.’
5

Geheel aansluitend op deze prijs, introduceert Omring volgende maand ‘Bordje Vol’. Wat houdt dit in?

‘Het spel is van Wehelpen en het gaat over de dialoog aangaan met mantelzorgers. Die blijven vaak doorgaan, totdat het te laat is. Met dit spel kunnen zij fysiek aangeven wat er allemaal op hun bordje ligt. Denk bijvoorbeeld aan de geestelijke druk die bij een mantelzorger komt kijken. Of de werk-privé balans, wat vaak een probleem is. Maar hier praten we nooit over. Met dit spel denken mantelzorgers hierover na en kunnen ze bij ons om hulp vragen. Wij hebben voor dit spel gekozen, omdat we geloven dat informele zorg een sleutel is tot toekomstgerichte ouderenzorg. Het is belangrijk dat de mantelzorgers die met ons werken, vitaal blijven. Hierover praten met Bordje Vol kan al ontlasten.’