Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

5 vragen aan
Innoveren Werken

'Beeldzorg is inmiddels integraal onderdeel van ons zorgproces'

Zorgorganisatie Carinova ontving SET-subsidie voor zorg op afstand

Kopieer de link
Link gekopieerd naar klembord
Mevrouw met Ipad

Zorgorganisatie Carinova startte drie jaar geleden met het opschalen van beeldzorg, met behulp van subsidie uit de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET). Dankzij beeldzorg is er meer zorg op afstand mogelijk in de thuissituatie en wordt er tijd bespaard. Inmiddels is beeldzorg niet meer weg te denken uit de organisatie. Wat begon als een innovatie, is nu integraal onderdeel van het zorgproces. Wencke Eijkelkamp, manager innovatie en transformatie zorg thuis bij Carinova, en Paul Haarman, projectleider zorginnovatie, over deze nieuwe manier van werken.

Wat is de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET)?

De Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) heeft als doel om ervoor te zorgen dat ouderen en mensen met een (risico op) chronische ziekte of een beperking, met een grotere kwaliteit van leven langer thuis kunnen wonen. Zorgorganisaties kunnen de subsidie aanvragen voor het opschalen en borgen van het gebruik van E-health toepassingen die ondersteuning- of zorg thuis faciliteren.

1

Waarom hebben jullie een aanvraag gedaan voor de SET-subsidie?

Wencke Eijkelkamp: ‘Bij Carinova staat innovatie en ‘nieuw denken, nieuw doen’ hoog in het vaandel. We zijn ervan overtuigd dat we de zorg slimmer moeten organiseren, anders kunnen we de zorgvraag straks niet meer aan.’

Paul Haarman: ‘Voordat we een aanvraag hadden gedaan voor een SET-subsidie waren we al begonnen met een pilot voor het inzetten van beeldzorg. Deze was succesvol, maar de opschaling bleek lastig. Mensen vonden het gebruik van beeldzorg nog best wel spannend. Met de SET-subsidie hebben we de mogelijkheid gekregen om medewerkers, cliënten en mantelzorgers intensief te begeleiden. Zo kunnen we naar het hele plaatje kijken: wat betekent beeldzorg voor medewerker, klant en organisatie? Om op die manier de beeldzorg zo goed mogelijk te impelmenteren.’

2

Hoe hebben jullie de subsidie ingezet?

Eijkelkamp: ‘Een belangrijke vraag die voor ons centraal stond, was: hoe kunnen we onze medewerkers en cliënten zo goed mogelijk meenemen in de verandering? Hiervoor hebben we een ronde gedaan langs alle 60 wijkteams. We zijn in gesprek gegaan: wat doe je nu? Hoe zou het anders kunnen? En hoe ziet de situatie van de cliënt eruit? Er wordt vaak vanuit oude patronen standaard zorg verleend, maar kan het misschien ook slimmer? We kwamen erachter dat 25 procent van onze zorg ook op afstand kon. Verpleegkundigen gaven aan het meest gebaat te zijn bij een oplossing voor de piekbelastingen en gebroken diensten.’

Haarman: ‘Daarnaast hebben we erg ingezet op scholing. Normaal gesproken is daar vanuit de wijkverpleging weinig tijd voor. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een tablet voor zorg op afstand. Voor welke ziektebeelden kun je de tablet inzetten? Hoe werkt een zorgcentrale die zorg overneemt? Maar ook: wat ziet je cliënt en hoe kun je aan hen de werking van een tablet uitleggen?’

3

Welke resultaten heeft dit traject voor jullie opgeleverd?

Eijkelkamp: ‘We hebben de afgelopen drie jaar zo’n 450 cliënten weten te bereiken. Bij cliënten waar zorg op afstand werkt, voegt de inzet van E-health echt wat toe. Mensen denken soms bij technologie dat het kil en afstandelijk is, terwijl technologie juist veel vrijheid en welzijn kan bieden. Bij beeldzorg hoeven mensen niet thuis te blijven om de zorg te krijgen. Zolang er WiFi is kun je de zorg overal leveren.’

‘Een paar maanden geleden hebben we samen met de leverancier van de tablet en twee andere zorgorganisaties, Sensire en Brabantzorg, onderzocht wat de toepassing inmiddels heeft opgeleverd. Uit onze gezamenlijke data blijkt dat we inmiddels al bijna 23 FTE op 1500 cliënten in één jaar tijd anders kunnen inzetten. Deze zorg kun je nu inzetten op de meest kwetsbare mensen.’

Haarman: ‘Beeldzorg is inmiddels geen innovatie meer, maar een integraal onderdeel van het zorgproces. We zetten beeldzorg in, tenzij het niet anders kan.’

4

Waar zijn jullie het meest trots op?

Eijkelkamp: ‘Het proces staat als een huis, het werkt. Op het moment dat er geïndiceerd wordt, gaan we het regelen. Er zijn amper cliënten die afhaken. Ze zijn heel erg tevreden. Ook geven mensen aan dat ze minder eenzaam zijn dankzij de tablet. Je haalt mensen uit hun isolement. Gebruikers kunnen makkelijker met familie bellen of spelletjes spelen.’

Haarman: ‘Wij waren relatief koploper op het gebied van innovatie. Dankzij de SET kwamen we in contact met andere organisaties die meer op het zelfde niveau bezig zijn met innovatie. Dan kun je sparren en samenwerken en vanuit daar tot een best practice en versnelde opschaling komen.’

5

Hoe gaan jullie verder in de toekomst?

Eijkelkamp: ‘We gaan steeds meer toe naar: we zetten technologie in, tenzij. De zorgvraag is zo hoog dat je bijna technologie wel moét inzetten. Je kunt niet zomaar nee verkopen aan cliënten, terwijl je met slimme oplossingen toch de zorg zou kunnen verlenen.’

Haarman: ‘Beeldzorg is inmiddels integraal onderdeel van ons zorgproces. Daarom focussen we ons nu op andere innovaties. We zijn bijvoorbeeld nu bezig met ziekenhuis verplaatste zorg.'

Mijn ActiZ

Meer weten over de SET-subsidie?

Vanaf donderdag 14 juli 2022 staat er weer een nieuw ronde open van de SET-regeling voor nieuwe aanvragen. Leden kunnen op Mijn ActiZ terecht voor meer informatie.

Bovenstaand artikel verscheen eerder op de website van ZonMw. Klik hier om het gehele artikel te lezen.