Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Nieuws leestijd 1 min

Zorg in coronatijd: Langzaam en voorzichtig op weg naar meer contact

'Ik had het gevoel alsof ik op weg was naar een feestje'

Link gekopieerd naar klembord

Zorg in coronatijd: Langzaam en voorzichtig op weg naar meer contact keyvisual

Ten Dam & Schoneveld

Verpleegkundige Carola Schoneveld zat op maandag 25 mei naar eigen zeggen ‘hyper’ in haar auto. Ze was op weg naar woonzorgcentrum de Heemhaven in Heemstede, een van de 12 locaties van ouderenzorgorganisatie Zorgbalans. Op die dag ging De Heemhaven na 8 weken sluiting weer heel voorzichtig open voor bezoekers. ‘Ik had het gevoel alsof ik op weg was naar een feestje. Het was spannend maar tegelijkertijd ook ontzettend vreugdevol dat iedereen elkaar weer kon zien.’

Covid-19 vraagt veel van iedereen die werkt in de zorg. Niet alleen in de ziekenhuizen, maar ook in de ouderenzorg en in de zorg thuis. In de artikelenserie Zorg in coronatijd laten we zien wat covid-19 voor medewerkers en organisaties betekent. Van duivelse dilemma’s tot kansen, van hoge werkdruk tot mooie samenwerkingen. 

Ook locatiemanager Marjolein ten Dam was blij met de opening. Een opening waarvoor door verschillende zorgorganisaties, waaronder Zorgbalans, achter de schermen en onder regie van ActiZ met alle partijen hard is gewerkt aan een handreiking. ‘Ik hoop dat deze stap succesvol verloopt zodat we steeds een stapje verder kunnen gaan. Dat lukt alleen wanneer iedereen zich niet alleen verantwoordelijk voelt voor zichzelf en zijn of haar naasten maar ook voor de hele De Heemhaven gemeenschap.’

Liefdevol en deskundig

Die gemeenschap bestaat onder meer uit 82 ouderen met dementie die tot nu toe gelukkig allemaal coronavrij zijn gebleven. Jacqueline Hekkers komt al 2 jaar lang elke dag in De Heemhaven om haar man Ton te bezoeken, hij lijdt aan de gevolgen van de ziekte van Parkinson. ‘Ze bieden Ton hier ontzettend liefdevolle en deskundige zorg. Ik ben daar zeer van onder de indruk. Sinds Ton hier woont, gaat het veel beter met hem.’ Hekkers vond het vreselijk toen De Heemhaven dicht moest. ‘Ton en ik hielden met behulp van het zorgteam weliswaar elke dag contact maar dat was toch anders. Ik miste ons geregelde fysieke samenzijn.’

Jacqueline Hekkers

Jacqueline Hekkers kan eindelijk weer op bezoek bij haar man Ton

Constant bewust

De verplichte sluiting voelde voor Ten Dam ook als een koude douche. ‘We wisten dat we op slot gingen maar de klap kwam toch hard aan. Dat komt omdat zo’n sluiting tegen alles indruist waar wij voor staan. We zijn hier namelijk erg van de inclusiviteit. De familie is bijvoorbeeld altijd welkom om langs te komen en een hapje mee te eten. En ineens mocht dat allemaal niet meer. Je moest jezelf als het ware forceren om zaken anders te gaan doen omdat het zo niet bij ons past. Maar we deden het natuurlijk wel want je bent je constant bewust dat je met kwetsbare mensen te maken hebt.’ Dat bewustzijn was voor Hekkers een troost.’ Ik ben ervan verzekerd dat Ton hier altijd in hele goede handen is.’

Verder geïntensiveerd

De eerste week na de sluiting bracht nog niet zo veel teweeg bij de bewoners, in de weken daarna ontstond wel wat meer onrust. Toch vinden Schoneveld en Ten Dam dat het tijdens de 8 weken sluiting vrij goed is gegaan. ‘We hebben een prachtige tuin en het weer speelde mee dus we konden vaak naar buiten. En daar stond vanaf dag een al veel familie aan het hek.‘ De contacten met de familie zijn na de sluiting direct nog verder geïntensiveerd. Ze zijn de hele periode goed op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen. Onder meer via het digitale programma Familienet waar zorgmedewerkers berichten, foto's en video’s van de bewoners via een veilige persoonlijke pagina delen. Hekkers was er maar wat blij mee. ‘Zo kon ik toch veel volgen van wat Ton elke dag meemaakte.’  

Zo’n sluiting druist in tegen alles waar wij voor staan

Jacqueline Hekkers \
Ten Dam & Schoneveld

Locatiemanager Marjolein ten Dam en verpleegkundige Carola Schoneveld houden anderhalve meter afstand

Harde en zachte kant

Annelies Kamerling is strategisch adviseur zorg bij Zorgbalans. Samen met bestuursvoorzitter Tamara Pieterse was zij intensief betrokken bij de ontwikkeling van de handreiking voor de heropening van alle Zorgbalans locaties. De term handreiking klinkt wellicht als een vrijblijvend en weinig dwingend advies maar dat klopt volgens Kamerling niet. ‘De handreiking heeft feitelijk een harde en een zachte kant waarbij de harde kant vooral de richtlijnen en aanbevelingen van officiële instanties zoals het RIVM en Verenso betreft. De zachte kant is het deel dat de locaties op basis van de kaders naar eigen inzicht mogen invullen.’ En dat bleek best een forse klus te zijn. Zeker wanneer je te maken hebt met 12 locaties die allemaal verschillen van concept, inrichting en gebouw.  

Welkom en veilig

Op basis van de Zorgbalans handreiking hebben Kamerling en Ten Dam in samenwerking met meerdere collega’s hard gewerkt om de heropening van De Heemhaven succesvol te kunnen realiseren. Het was daarbij al vrij snel duidelijk dat er per bewoner één vaste bezoeker één uur per week mocht komen. ‘Dat lijkt misschien weinig maar na acht weken geen bezoek ben je daar heel blij mee’, aldus Hekkers. De uitdaging was vooral dat bezoekers zich weer welkom zouden voelen terwijl het risico op besmetting tegelijkertijd zo laag mogelijk wordt gehouden. De heropening moest wel veilig zijn. Dat betekende veel puzzelen volgens Kamerling. ‘Je moet bijvoorbeeld een goede routekaart en een planning maken die er bijvoorbeeld voor zorgen dat een bewoner geen hinder ondervindt van de bezoekers van andere bewoners. Je kunt daarbij ook kiezen om tijdelijke bezoekkamers in te richten.’

De heropening moest wel veilig zijn

Annelies Kamerling \
Annelies Kamerling

Annelies Kamerling bereidde als strategisch adviseur de heropening van locaties van Zorgbalans voor

Grote meerwaarde

De gezamenlijke ontwikkeling van de handreiking door de zorgorganisaties heeft volgens Kamerling een grote meerwaarde. ‘Door inzichten en ervaringen maar ook mogelijke hobbels met elkaar te delen, kwamen we tot creatieve ideeën en oplossingen die iedereen mee kon nemen naar de eigen locatie. En als we die toepassen, delen we dat ook weer met elkaar zodat we weer een stap verder kunnen komen. Zo helpen we elkaar en houden we elkaar scherp.’ Schoneveld vond het zalig om tijdens de sluiting nog intensiever voor de bewoners te kunnen zorgen maar geniet ondertussen intens van de heropening, hoe pril die ook is. ‘Het is fijn en zelfs ontroerend dat iedereen zo blij is om elkaar weer te zien.’ Hekkers beaamt dat volmondig. ‘Ik miste niet alleen Ton maar ook de bewoners en de medewerkers. De Heemhaven is voor mij inmiddels echt een tweede thuis geworden.’

Handreiking als reisgids

Na de voorzichtige heropening is het vooral zaak om voorzichtig te zijn én steeds een stapje verder te komen. Met de handreiking als reisgids. Hekkers doet hard haar best maar het valt niet mee. ‘Anderhalve meter afstand houden en niet knuffelen. Dat is best pittig’. Ten Dam veld herkent het dilemma. ‘Niet even de hand vasthouden van je moeder die alleen nog maar op bed ligt. Dat wordt best een opgave. Maar als het lukt, krijgen we letterlijk en figuurlijk steeds meer contact. En daar doen we het voor.’