Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Vernieuwers
Innoveren leestijd 1 min

Wat de zorg kan leren van Domino's, TikTok en Cirque du Soleil?

Parallellen tussen verschillende bedrijven en de zorg

Link gekopieerd naar klembord

Wat de zorg kan leren van Domino's, TikTok en Cirque du Soleil? keyvisual

Circus

Digitale transformatie is van cruciaal belang voor bedrijven en organisaties die relevant willen blijven in de moderne wereld. Dat is in de zorg niet anders. Door technologische ontwikkelingen en digitalisering kan de zorg efficiënter en effectiever worden georganiseerd. Dit leidt tot betere cliëntervaringen, een hogere kwaliteit van zorg en kostenbesparingen voor zorgorganisaties. Joris Artis (o.a. zorgprofessional, bestuurder en innovatie-expert) schrijft wekelijks een blog over de parallellen tussen verschillende bedrijven en de zorg. In het e-magazine 'Leidinggeven aan digitale transformatie' lichten we er een paar uit.

Domino's pizza

Als marktleider bezorgt Domino’s in Nederland jaarlijks maar liefst 24 miljoen pizza’s. Maar wat heeft deze pizzaketen met de zorg te maken? Een belangrijke reden waarom Domino’s zo succesvol is, is omdat zij eigenlijk meer een technologiebedrijf dan een pizzaketen zijn. Zo ontwikkelden zij bijvoorbeeld de Pizza Tracker, waarbij je na het plaatsen van je bestelling, precies kan volgen wat er met jouw pizza gebeurt. Als zo’n systeem er nou ook eens zou zijn voor het bezorgen van medicatie door de apotheek of om aan te geven hoe laat een thuiszorgmedewerkers bij een cliënt is. Daar kan de zorg van leren... 

Domino's

TikTok

Het social media-platform dat vooral bekend staat om zijn aanstekelijke dansjes en korte, pakkende video's. Maar wist je dat dit platform meer te bieden heeft dan alleen entertainment? Ondanks het heersende stereotype van verslaving en desinformatie, heeft TikTok potentie om de zorgsector te versterken. De eenvoud van contentcreatie op TikTok biedt namelijk een krachtig middel om moeilijke medische concepten begrijpelijk te maken. Denk aan geanimeerde video's, grafieken en andere visuele hulpmiddelen die de communicatie tussen zorgverleners en cliënten kunnen verbeteren. Dus ja, het is waar dat TikTok soms foutieve informatie verspreidt, maar laten we ons eens afvragen: kunnen we deze kracht benutten om de zorg te verbeteren? Benieuwd hoe? 

Webwinkels

Een chatbot die al je alledaagse vragen beantwoord? Of een persoonlijke AI-assistent die altijd klaarstaat om je te helpen en helemaal afgestemd is op jou? Het kan tegenwoordig allemaal! De manier waarop webwinkels Artificial Intelligence inzetten biedt volop inspiratie voor de mogelijke inzet van AI in de zorg. Een voorbeeld is dat productbeschrijvingen zich aanpassen aan de persoon die inlogt. Stel je voor: gezondheidsinformatie op maat, op basis van leeftijd, opleidingsniveau en medische geschiedenis, waardoor een meer gepersonaliseerde zorgervaring ontstaat. Dit biedt uitkomsten voor de zorg...

Walmart

Walmart

Met een omzet van ruim 611 miljard dollar is Walmart 's werelds grootste detailhandelsketen. Maar wat heeft deze supermarkt- en warenhuizengigant te maken met de zorg? De keten staat bekend om zijn innovatieve benadering. Hun drijfveer daarvoor is het inzetten van technologie om het voor klanten én medewerkers zo ‘efficient and enjoyable’ mogelijk te maken. De technologie staat in dienst van het proces en niet andersom! Dit biedt ook uitkomsten voor de zorg. Wil je weten wat? 

Cirque du Soleil

Een circus zonder dieren, volledig gericht op de kracht en schoonheid van menselijke prestaties. Het was niet voor te stellen in de jaren 80. Maar deze beslissing, ingegeven door zowel ethische overwegingen als de wens om zich te onderscheiden, bleek een meesterzet. Cirque du Soleil heeft laten zien dat grenzen verlegd kunnen worden door creativiteit, innovatie en moed. Voor de zorgsector ligt er een vergelijkbare kans klaar. Door beperkingen als kansen te benaderen, kunnen we onszelf opnieuw uitvinden. Meer weten? 

Leidinggeven aan digitale transformatie

Meer lezen over leidinggeven aan digitale transformatie? Lees, kijk en luister mee in de inspirerende derde editie van het e-magazine: 'Leidinggeven aan de digitale transformatie'. ActiZ wil met dit e-magazine laten zien wat de opbrengst is van technologische innovaties en digitale transformatie in de praktijk van de zorg voor ouderen en chronisch zieken. Ook door inzichtelijk en bespreekbaar te maken welke uitdagingen en knelpunten er zijn, kan er gericht gewerkt worden om de zorg op lange termijn duurzaam te organiseren.