Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

5 vragen aan
Innoveren leestijd 1 min

'SARA moet dé assistent van de zorg worden'

5 vragen aan Maartje Claassen van Bright Cape/SARA Robotics

Link gekopieerd naar klembord

'SARA moet dé assistent van de zorg worden' keyvisual

SARA zorgrobot Kaatsheuvel

Corona leek een kink in de kabel voor de ontwikkelaars van zorgrobot SARA. Maar niets was minder waar. SARA en haar ontwikkelaars hebben juist tijdens de 121 onverwachte logeerpartijen bij ouderenzorglocaties in de afgelopen maanden heel veel bijgeleerd.

SARA is een zorgrobot die ontwikkeld wordt om de werkdruk in de zorg te verminderen en de zorgkwaliteit te borgen. SARA staat voor Social & Autonomous Robotic health Assistant en wordt ontwikkeld door Bright Cape/SARA Robotics. SARA werkte al enkele maanden voor de uitbraak van Covid-19 in drie Nederlandse zorginstellingen. 

1

Waarom wilden jullie een zorgrobot ontwikkelen, er zijn toch al best wel een aantal bestaande robots op de markt?

'Het concept van robots in de zorgsector is niet nieuw, maar wij willen veel meer dan een iPad op wielen met mooie ogen die alleen entertainment biedt. Ons doel is dat SARA dé assistent van de zorg wordt. Door het verminderen van werkdruk voor de medewerkers én om een toegevoegde waarde voor de bewoners te zijn. Van veel eerdere robots waren de verwachtingen hoog, maar vielen de mogelijkheden tegen. We gaan de werkvloer op om te horen waar echt behoefte aan is, want de robot heeft twee doelgroepen: de ouderen én de medewerkers. Daarnaast besteden we veel tijd aan de implementatie.'
2

Wat, of moet ik zeggen wíe is SARA?

Als ik aan SARA denk, denk ik aan haar binnenkant. SARA is voor ons alleen de software. Daarom kunnen we ook anticiperen op nieuwe robots in de toekomst, met meer sensoren en andere mogelijkheden. Onze SARA is voor mensen die veel zitten. Voor mensen die op bed liggen is SARA te laag, dus daar zou een andere robot beter geschikt voor zijn. Ook de ‘communicatie’ met andere vormen van domotica is belangrijk bij de ontwikkeling. Medewerkers zijn pas echt geholpen als ze niet veel verschillende technologieën tegelijk moeten monitoren.
3

Hoe ontstond het idee van de logeerpartij?

'Een jaar geleden zijn we partnerschappen aangegaan met Zorggroep Elde Maasduinen en Tante Louise en iets later met Het Laar. Maar door corona konden we daar niet meer naar binnen. Dat was erg jammer, want dat was juist hoe we werkten: op de werkvloer, samen met de medewerkers. Via de PSV foundation kwamen we in het begin van de coronacrisis in contact met St. Anna Zorggroep. Dat resulteerde in de aftrap van ‘SARA blijft slapen’. De oproep van ActiZ in mei om SARA een maand in huis te nemen leverde 121 logeerpartijen. Wij zagen het als een kans om feedback op te halen. Wat doet zo’n robot? En hoe wordt er op gereageerd? Wat moet er nog gebeuren, is ze gebruiksvriendelijk genoeg? Dat laatste werd direct getest, want we gaven SARA aan de voordeur af en lieten op afstand zien hoe ze aangezet moest worden. De handleiding zat erbij.'
4

Wat kan SARA allemaal?

'Wat ze nu al kan is verhalen vertellen, muziek afspelen en persoonlijke content van familie en vrienden weergeven. Er is al leuke content beschikbaar van de Efteling, over de ontstaansgeschiedenis en het park zelf, heel herkenbaar voor mensen uit de omgeving. En we hebben ook content van het Rijksmuseum, over de Nachtwacht en hoe je dat schilderij kunt beleven. Daarnaast hebben we gezichtsherkenning en nieuwe programma’s toegevoegd. Het is ongelofelijk fijn dat we SARA in deze periode toch verder konden ontwikkelen. Tijdens het logeren hebben we ook ontdekt wat communiceren in een andere taal voor mensen kan betekenen. Het was mooi om te zien hoe zorgmedewerkers zelf op dit idee kwamen. Geluksmomenten bij bewoners laten medewerkers de waarde van SARA inzien.'
5

Welke feedback vonden jullie verrassend?

'De grootste verrassing was de nachtdienst. We dachten dat SARA gewoon ’s nachts aan de oplader zou gaan, maar ze blijkt in de nachtdienst juist heel nuttig. Ze kan mensen kalmeren en terug in bed brengen en daarmee voorkomen dat mensen gaan dwalen en vallen. Bij onrust kan SARA met vertrouwde verhalen of beelden iemand kalmeren. Ook overdag wordt ze vaak bij onrust gebruikt. Als er tijdens een maaltijd iets gebeurt, kan SARA de tafelgenoten bezighouden, terwijl de zorgmedewerker de onrustige persoon kalmeert.'

Volgens Maartje Claassen is het logeerproject dit jaar beëindigd, maar als er een zorglocatie is die die oprecht geïnteresseerd is in samenwerking, dan zou Maartje graag met hen in gesprek gaan om te zien wat er mogelijk is. Maartje adviseert wel om SARA langer dan een maand in huis te nemen, om op die manier goed te ontdekken of SARA goed past.