Hoe laat je als zorgorganisatie je lobbypunten landen in de lokale politiek?
Hoe laat je als zorgorganisatie je lobbypunten landen in de lokale politiek? keyvisual
De campagne voor de lokale verkiezingen is afgelopen maand officieel begonnen. In de meeste Nederlandse gemeenten hebben de politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s vastgesteld en kan de strijd om de stem van de burger beginnen. Voor zorgorganisaties is dit hét moment om het belang van goede ouderenzorg onder de aandacht van lokale politici te brengen. Patrick Pelman is fractieleider van GroenLinks in de gemeenteraad van Zwolle. Daarnaast is hij senior communicatieadviseur en teamleider bij zorgorganisatie Riwis zorg & welzijn. Hij is daarmee niet alleen de ideale persoon om ons bij te praten over de werkzaamheden van een gemeenteraadslid, maar hij heeft ook tips hoe je als zorgorganisatie tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen het beste een relatie kan opbouwen met lokale politici.
Wat is de voornaamste taak van een gemeenteraadslid?
'Mijn taak als volksvertegenwoordiger in de lokale gemeenteraad is om te controleren of het college van Burgemeester en Wethouders haar opdracht goed uitvoert. Naast fractieleider van GroenLinks ben ik ook woordvoerder sociaal domein. Ik controleer het college dus specifiek op dat onderwerp. Best wel een flinke taak, want dit is veruit het grootste domein binnen de gemeente. In de meeste gemeenten slokt dit al gauw meer dan 50 procent van de begroting op. Een enorme bak met geld dat in coronatijd alleen nog maar groter is geworden.
Om deze rol goed uit te voeren heb ik veel contact met de lokale gemeenschap en maatschappelijke organisaties. Het is belangrijk om te horen waar zorgorganisaties tegen aanlopen in hun samenwerking met de gemeente. Bijvoorbeeld bij een project rondom dagbesteding, woonvoorzieningen of nu in coronatijd dat de gemeentelijk ondersteuning goed terecht komt. Als je signalen ontvangt dat zaken niet goed gaan, ga je daar als gemeenteraadslid vragen over stellen. Eerst achter de schermen bij de ambtenaren die het beleid uitvoeren en daarna aan de wethouder tijdens een gemeenteraadsvergadering.'
Mogen zorgorganisaties jou als gemeenteraadslid benaderen met kennis en informatie?
'Het is zelfs noodzakelijk, anders kan ik mijn werk als raadslid niet goed uitvoeren. Je krijgt natuurlijk informatie van ambtenaren, zoals beleidsstukken of bepaalde cijfers. Maar dat is de papieren werkelijkheid en je hebt juist als raadslid die menselijke werkelijkheid nodig. Ik ga dan ook graag op werkbezoek bij lokale maatschappelijk organisaties. Je hoort dan de verhalen waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Op die manier krijg ik een beeld van hoe het in de werkelijkheid gaat.'
Als communicatieadviseur bij Riwis in Apeldoorn en fractieleider van GroenLinks in Zwolle heb je unieke kijk op de relatie tussen zorgorganisaties en gemeenten. Wat is volgens jou de beste manier om een relatie op te bouwen met de lokale politiek?
'Laat ik vooropstellen dat het altijd een goed plan is om te investeren in je relatie met de lokale en gemeentelijke politiek. Als zorgorganisatie heb je namelijk veel met de gemeente te maken. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de verschillende financieringsstromen die via de gemeente lopen. Het is verstandig om zowel te investeren in de relatie met wethouders als met gemeenteraadsleden. Beiden zijn verantwoordelijk voor het gevoerde beleid. Daarnaast komen wethouders in meeste gevallen voort uit de politieke partijen en haar raadsleden. Als je dan al een relatie met ze hebt, geniet je een voorsprong.
Een belangrijk advies voor zorgorganisaties: Stel je goed op de hoogte van wat er speelt in de gemeente waar je je lobbyboodschap onder de aandacht wilt brengen. Straks vraag je om een bepaalde actie van de politiek in een manifest of brief, terwijl dat in de betreffende gemeente al goed is geregeld. Dat is slecht voor de geloofwaardigheid van je boodschap.'
Heb je nog meer advies voor zorgorganisaties die in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen de ouderenzorg onder de aandacht willen brengen bij hun gemeenteraadsleden en lokale politiek?
'Kijk eerst of de lobbyboodschap van jouw organisatie terug te vinden is in de verkiezingsprogramma’s van de lokale politieke partijen. Mochten jouw punten hier (nog) niet voldoende in terugkomen, dan zal je die opnieuw onder de aandacht moeten brengen. Dit kan middels een brief, een werkbezoek of nodig lokale politici eens uit om langs te komen voor een gesprek. Met als doel om aan te geven waar de behoeftes van jouw organisatie liggen. En hoewel het belangrijk is om je contacten met de lokale politiek door de jaren heen warm te houden. Is dit hét moment om jouw lobbypunten te laten landen in de inzet van de politieke partijen voor de komende lokale regeerperiode.'
De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan, kijk je nou uit naar de campagne?
'Een campagne geeft altijd een hele mooie nieuwe energie. Bij vorige verkiezingen zijn we flink gegroeid in Zwolle en hebben we drieënhalf jaar deel uitgemaakt van de coalitie. Het is zinvol om na zo’n periode na te gaan welke punten je wel of niet behaald hebt en waar je in de coalitie water bij de wijn hebt moeten doen. De campagne is een mooi moment om als partij opnieuw de idealen in kaart te brengen en te kijken wat je in de nieuwe periode wil bereiken.
Qua activiteiten vind ik het zelf altijd erg leuk om huis aan huis te gaan. Aanbellen en gewoon het gesprek aan te gaan; wat leeft hier nou? Wat speelt er in deze buurt? Je staat onverwachts bij iemand op de stoep, direct in iemands privéomgeving. De eerste keer is het spannend maar je merkt dat mensen het heel prettig vinden dat iemand van de politiek gewoon bij hen langskomt en vraagt waar zij persoonlijk mee zitten. Zo krijg je vaak de meest oprechte en directe reacties.'