Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Nieuws leestijd 1 min

Griepvaccinatieperiode van start: ‘Medewerkers staan bij ons op één, we willen ze goed beschermen’

Link gekopieerd naar klembord

Griepvaccinatieperiode van start: ‘Medewerkers staan bij ons op één, we willen ze goed beschermen’ keyvisual

Dame met pleister op bovenarm

De griepvaccinatieperiode in zorginstellingen en ziekenhuizen gaat deze week van start. Het halen van de griepprik is belangrijk voor zorgmedewerkers om zichzelf en hun cliënten te beschermen. Om zoveel mogelijk zorgprofessionals te informeren en te stimuleren ontwikkelde ActiZ, samen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, de griepvaccinatiecampagne Zo Geprikt. Hoe gaan zorgorganisaties zelf om met het griepseizoen? ActiZ sprak hierover met bestuurder Godfried Verkerk en specialist ouderengeneeskunde Astrid Beckers van zorgorganisatie Vivium.

Astrid Beckers, specialist ouderengeneeskunde bij Vivium en voorzitter van het hygiëne- en infectiepreventieteam, licht toe wat de griep precies is.  ‘Een influenza infectie is niet hetzelfde als wat in de volksmond een griepje wordt genoemd. Een echte griep lijdt soms toch tot erge ziekteverschijnselen en kan wel tot drie weken duren. Als je dat kunt voorkomen door de griepprik te halen, dan is dat heel fijn. Vooral voor de kwetsbare mensen die meer risico lopen op complicaties.’

Beckers: ‘In het verpleeghuis wonen natuurlijk veel kwetsbare mensen. De griepprik voor onze bewoners is daarom eigenlijk geen onderwerp van discussie meer. Maar medewerkers, die dagelijks in contact zijn met onze cliënten, kunnen ook heel ziek worden van een griep. Voor hen bieden we daarom ook een griepprik aan.’

Continuïteit van zorg

Bestuurder van Vivium, Godfried Verkerk, vult aan. ‘Een hoge vaccinatiegraad is ook belangrijk om continuïteit van zorg te kunnen garanderen. Zorgmedewerkers hebben het afgelopen jaar een hoge werkdruk ervaren. Uitval van medewerkers willen we zoveel mogelijk voorkomen. Het halen van een griepprik voorkomt dat onze medewerkers ziek worden. Het laagdrempelig aanbieden is wat mij betreft ook onderdeel van goed werkgeverschap. Zorgmedewerkers zijn ons kapitaal.’

Verkerk: ‘De medewerker staat op één. Binnen Vivium besteden we daar veel tijd en aandacht aan, onder andere door onze campagne ‘Zorg (ook) voor jezelf’. Er gebeurt zoveel in je werk, niet alleen in tijden van corona of een periode van griep. Met deze campagne maken we onze medewerkers ervan bewust dat zij belangrijk zijn en dat we het ook belangrijk vinden dat ze zorg kunnen dragen voor hun eigen fysieke en mentale gezondheid. We bieden ze  diverse middelen aan om dat ook te kunnen doen. Denk aan de mogelijkheid om met een psycholoog te praten over waar ze mee zitten, maar bijvoorbeeld ook een bioscoopbon om na het werk te ontspannen.’

Zorgmedewerkers zijn ons kapitaal

Godfried Verkerk \

Bestuurder Vivium

Bewustwording

Door de coronacrisis zijn medewerkers wel anders gaan kijken naar de vaccinatie tegen griep, denken Beckers en Verkerk. Verkerk: ‘Omdat we bij Vivium een relatief hoge vaccinatiegraad van de griepprik onder cliënten hebben, kwam de griep logischerwijs veel minder voor. We waren eigenlijk slachtoffer van ons eigen succes. Want waarom zou je je inenten tegen een virus dat weinig voor komt in de praktijk? Corona was daarin wel een wake-up call: een virus kan ons wel degelijk raken.’

De specialist ouderengeneeskunde vult aan. ‘We voeren nu gesprekken over hoe we ermee omgaan als er verdenking is van griep. In die gesprekken krijg ik nu ook de vraag hoe we omgaan met isolatiemateriaal. Dat is nu wel anders dan vijf  jaar geleden. Helaas hebben we door corona veel meer met beschermingsmiddelen moeten werken, maar de bewustwording onder medewerkers is daardoor wel gegroeid.’

Laagdrempelig

‘We hopen dat zoveel mogelijk medewerkers de griepprik halen’, vertelt Verkerk. ‘Dat stimuleren we vooral door de prik laagdrempelig aan te bieden. Ik heb de prik vorig jaar ook gehaald, dat is ook mijn voorbeeldfunctie. Bij één van onze locaties kon ik, onderweg naar een afspraak, zo langs iemand lopen die mij de prik gaf. Iedere locatie is zelf verantwoordelijk om het personeel te informeren en faciliteren. Verplichten kan niet, maar een extra duwtje kunnen we medewerkers wel geven.’

‘Dat duwtje zien we vooral in het aanbieden van de juiste informatie en het gesprek aangaan’, vertelt Beckers. ‘Medewerkers kunnen onze hygiëne- en infectiepreventie commissie bellen of mailen met hun vragen. In een gesprek gebruik ik de informatie van het RIVM. Waarom iemand zich wel of niet laat vaccineren, daarover ga ik niet in discussie. Maar ik beantwoord wel graag vragen over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Dat is ook onze rol.’ Verkerk vult aan: ‘Als we mensen van informatie voorzien en de griepprik laagdrempelig aanbieden, dan is het aan degene zelf  om daar zijn eigen persoonlijke keuze in te maken.’

 

 

Mijn ActiZ

Griepvaccinatiecampagne Zo Geprikt!

Om zoveel mogelijk zorgprofessionals te informeren en te stimuleren, ontwikkelde ActiZ samen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen de griepvaccinatiecampagne 'Zo Geprikt!'