Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Door de ogen van
Innoveren Werken leestijd 1 min

Eerste reacties over digitale toepassing Avond-, Nacht- en Weekendzorg zijn positief

Verpleegkundig zorgcentralist Karin en informatieadviseur Myrte over ANW-zorg bij Thebe

Link gekopieerd naar klembord

Eerste reacties over digitale toepassing Avond-, Nacht- en Weekendzorg zijn positief keyvisual

Anw zorg

ActiZ sprak eerder samen met softwareleveranciers uit de NUTS community af om digitale oplossingen te ontwikkelen voor urgente problemen in de Avond-, Nacht- en Weekendzorg (ANW-zorg). De eerste oplossing is inmiddels live in meerdere regio’s. Maar hoe werkt het in de praktijk? Wat is er verbeterd? En welke verbeterpunten zijn er? Verpleegkundig zorgcentralist Karin Broeders en informatieadviseur Myrte Diepstraten van Thebe delen hun ervaringen.

De organisatie van avond-, nacht- en weekendzorg 

Karin: 'Als zorgcentralist ben je de spil van de organisatie: vraagbaak, eerste aanspreekpunt bij alarmen, en verantwoordelijk voor het coördineren van zorg na een zorgvraag of alarmoproep. We werken nauw samen met de wijkteams en nachtteams om ervoor te zorgen dat de juiste zorg op het juiste moment wordt verleend.'

Myrte: 'Thebe biedt wijkverpleging, specialistische zorg, thuisbegeleiding en dagbesteding in 19 gemeenten in West- en Midden-Brabant. Daarnaast beheren we 25 woonzorgcentra in de regio. Onze focus ligt op professionele zorg met nadruk op zelfredzaamheid, thuis blijven wonen en technologische ondersteuning. In de regio Midden-Brabant werkt Thebe samen met een andere grote VVT-organisatie voor ambulante nachtzorg en leveren we zorg aan meerdere VVT-organisaties. De zorgcentrale wordt door Thebe gefaciliteerd.'

ANW: wat is het probleem? 

In diverse regio’s in Nederland wordt door zorgorganisaties samengewerkt om cliënten te helpen buiten kantoortijden (in de avond-, nacht- en weekendzorg). Zorgmedewerkers bezoeken hierbij regelmatig cliënten die niet bij hun eigen organisatie in zorg zijn. In de praktijk zorgt dit voor diverse uitdagingen: hoe krijgt een zorgprofessional (tijdig) toegang tot de juiste dossierinformatie? Waar is de benodigde informatie te vinden in het ECD (zeker als de zorgorganisatie waar de cliënt in zorg is gebruikmaakt van een ander ECD)? Hoe wordt deze toegang beheerd? Hoe wordt gegarandeerd dat de zorgprofessional alleen toegang heeft tot die cliënten die hij/zij bezoekt en alleen die informatie die nodig is om goed zorg te kunnen leveren? 

Eind 2023 hebben ActiZ en NUTS de handen ineen geslagen om te onderzoeken of op basis van het vertrouwensmodel NUTS een toepassing te ontwikkelen is die deze (en andere) knelpunten oplost. Drie leveranciers (Ecare, Nedap en SDB Groep) hebben hierin het voortouw genomen en in juni 2024 heeft het eerste regionale samenwerkingsverband de ANW-oplossing in gebruik genomen.

Meer weten over de kern van de oplossing?

Invloed van de digitale ANW-oplossing 

Karin: 'De implementatie heeft mijn werkzaamheden positief beïnvloed. Wanneer er een zorgvraag binnenkomt van een cliënt van een andere organisatie, zorgen wij dat de ambulante medewerker toegang krijgt tot het dossier van de cliënt. Zo kunnen we beter inspelen op de situatie en hebben we direct inzicht in de achtergrond van de cliënt.'

Myrte: 'Voorafgaand aan de implementatie hadden ambulante nachtmedewerkers geen inzage in elkaars dossiers. Nu hebben zij wel toegang tot basisinformatie, en kunnen ze terug rapporteren naar het brondossier. De rapportages zijn direct zichtbaar voor het wijkteam, wat de samenwerking en continuïteit van zorg sterk verbetert.'

Verbeteringen in kwaliteit en samenwerking

Karin: 'Als er een zorgvraag of alarmoproep binnenkomt van een cliënt van een andere organisatie, kunnen we nu direct in het dossier zien of er bijvoorbeeld een niet-reanimeren-afspraak is, wie de contactpersonen zijn, en of er recente problemen zijn gerapporteerd. Dit maakt het werk efficiënter en veiliger. Daarnaast werken we nu nauwer samen doordat we direct kunnen rapporteren in het dossier van de cliënt. Dit zorgt voor een soepelere overdracht en betere zorg.'

Myrte: 'De wijkteams zijn dankzij de ANW-oplossing beter op de hoogte van wat er ’s nachts is gebeurd, zelfs als de zorg is verleend door een andere organisatie. Ook brachten we samen met anderen organisaties het ANW-proces in de regio in kaart. Het optimaliseren van dit proces met deze nieuwe functionaliteit maakt dat het samenwerken in de nacht nog efficiënter verloopt.'

Gebruiksvriendelijkheid en gewenste uitbreidingen

Karin: 'De inzage in dossiers, zowel voor ons als voor de nachtzorgmedewerkers, is eenvoudig te benaderen vanuit het eigen dossier. Het programma PUUR, dat wij binnen onze organisatie gebruiken, is erg gebruiksvriendelijk. We hebben nu alleen nog te maken met veel verschillende werkwijzen.'

Myrte: 'Om tijdens ANW-uren een eenduidige werkwijze te creëren, is het belangrijk dat zowel de zorgcentralisten, nachtzorgmedewerkers als wijkteams volgens dezelfde methode kunnen werken. Een gewenste uitbreiding is daarom om deze oplossing ook in de andere samenwerkingsregio’s te implementeren.'

Karin Broeders

Naam: Karin Broeders 

Functie: verpleegkundig zorgcentralist bij Thebe en zorgt voor een efficiënte coördinatie van zorg tijdens avond-, nacht- en weekenddiensten. 

Myrte Diepstraten

Naam: Myrte Diepstraten 

Functie: informatieadviseur bij Thebe en projectleider voor de implementatie van de ANW-oplossing.