
In dialoog over ouder worden: 'Praat vandaag over morgen 010' als regionale aanpak voor Rotterdammers
In dialoog over ouder worden: 'Praat vandaag over morgen 010' als regionale aanpak voor Rotterdammers keyvisual

ActiZ stelde vijf vragen aan Arjan Bandel, voorzitter SVKO010 en Cynthia van Diejen-Bijloo, projectleider communicatie vanuit SVKO010 van de campagne 'Praat vandaag over Morgen 010'. Zij delen hun inzichten over het ontstaan en de doelen van de campagne en vertellen waarom deze regionale aanpak zo belangrijk is. Arjan Bandel: ‘Het sterke van deze campagne vind ik dat we rekening houden met de diversiteit van Rotterdam en actief de dialoog opzoeken, bijvoorbeeld in wijken, op markten of andere ontmoetingsplekken.’
De ouder wordende samenleving brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. De uitdagingen in grote steden, zoals Rotterdam, vragen om een specifieke benadering. Verschillende Rotterdamse organisaties bundelden daarom hun krachten en lanceerden de campagne 'Praat vandaag over morgen 010'. De campagne heeft een regionale aanpak die aansluit bij de verschillende gemeenschappen. Via bekende gezichten uit de regio wordt de dialoog gevoerd over ouder worden met 55-plussers en hun directe omgeving.
Hoe is de campagne 'Praat vandaag over morgen 010' ontstaan?
Arjan: ‘Deze campagne is een vervolg op 'Samen zorgen voor morgen', die eerder door ConForte werd gelanceerd vanuit ouderenzorgorganisaties in Regio Rotterdam. We wilden gaan verbreden en naast ouderenzorgorganisaties ook andere partijen zoals ziekenhuizen, huisartsen, de GGZ, welzijnsorganisaties, zorgkantoren en gemeenten betrekken. Deze partijen werkten samen binnen ‘Samen voor kwetsbare ouderen 010’ (SVKO010). We besloten gezamenlijk een nieuwe campagne te starten: 'Praat vandaag over morgen 010'. We maakten gebruik van de bestaande basis en integreerden deze in onze regio. De campagne van het ministerie van VWS startte in dezelfde periode, wat ons hielp om onze aanpak regionaal beter te laten landen."
Wat is het doel van deze campagne?
Arjan: ‘De campagne richt zich op 55-plussers en hun directe omgeving, met als doel hen aan te zetten tot nadenken en het voeren van gesprekken over hun eigen oude dag. Mensen stellen dat vaak uit, maar door met hen in gesprek te gaan, planten we een zaadje om er toch over na te denken. Door tijdig het gesprek aan te gaan, kunnen mensen blijven doen wat zij belangrijk vinden, zoals fit blijven, passend wonen, en zorgen voor elkaar. Cynthia: ‘De gesprekken vinden zowel op ontmoetingsplekken plaats zoals in wijken en op markten, maar ook op grotere schaal in huizen van de wijk. Deze gesprekken worden geleid door vrijwilligers die hiervoor getraind zijn door welzijnspartijen. We maken gebruik van de eerder ontwikkelde gesprekskaarten. Het symbool van de campagne, een groot vraagteken, is een herkenbaar element in de campagne.’
'Een tweede doel van de campagne is zorgmedewerkers een steun in de rug bieden. Zij zijn al langer bezig met toekomstbestendige ouderenzorg en het maken van de beweging, maar kunnen dit niet alleen. Je hebt hiervoor de hele samenleving nodig: de beweging maak je samen. De campagne helpt hen bij de gesprekken die zij voeren met cliënten en hun naasten. Medewerkers zijn dan ook uitgebreid meegenomen in de ontwikkeling en lancering van de campagne.’
Zelf een gesprek bijwonen? Een overzicht van de geplande gesprekken vind je hier.
Waarom is er voor een specifieke regionale aanpak gekozen?
Arjan: ‘Rotterdam is een zeer diverse en multiculturele stad, dat vraagt om een campagne die aansluit bij verschillende gemeenschappen. Elke gemeenschap heeft zijn eigen culturele opvattingen over ouder worden. Daarom kiezen we ervoor om via bekende gezichten (influencers) uit die gemeenschappen onze doelgroep te bereiken. Zo gaat de Rotterdamse acteur en presentator Quintis Ristie de straat op om in gesprek te gaan met Rotterdammers over ouder worden. Het sterke van deze campagne vind ik dat we rekening houden met de diversiteit van Rotterdam en actief de dialoog opzoeken, bijvoorbeeld in wijken, op markten of andere ontmoetingsplekken. Ook zijn er groepen die minder geneigd zijn om op uitnodigingen van de overheid te reageren, dus die bereiken we op een andere manier, die aansluit bij deze doelgroep.’
Hoe hebben jullie ouderen betrokken bij de ontwikkeling van de campagne?
Cynthia: ‘We hebben meerdere ouderenorganisaties in Rotterdam betrokken en met ouderen uit de regio gesproken. We hebben hen gevraagd hoe zij hun oude dag voor zich zien en wat hun wensen zijn. Een belangrijke les hieruit: ouderen willen niet betutteld worden. De nadruk moet liggen op wat zij nog wél kunnen en de toon moet positief zijn. Gedurende het hele proces zijn ouderen betrokken gebleven en we blijven nieuwe ideeën voor de campagne bij hen toetsen.’
Hoe ziet de toekomst van de campagne eruit en wat willen jullie meegeven aan andere regio’s die ook willen starten?
Arjan: ‘We richten ons nu primair op 55-plussers, een volgende stap is om deze doelgroep te verbreden naar de hele gemeenschap. Ouderenzorg is immers een gezamenlijk vraagstuk van de hele maatschappij. Aan andere regio’s wil ik meegeven dat zij zich niet beperken tot het maken van communicatie-uitingen zoals posters en video’s, maar echt aan de slag te gaan met het organiseren van de dialoog. Ik wil iedereen stimuleren om het gewoon te gaan doen.’
Cynthia: 'In de toekomst willen we graag blijven aansluiten bij de landelijke campagne van VWS, zodat we samen een krachtigere boodschap kunnen overbrengen. We blijven ook onze kennis en ervaringen delen met andere regio’s, om te voorkomen dat een regio steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden. Door onze krachten te bundelen, kunnen we meer impact maken. Aan andere regio’s willen we meegeven om het gezamenlijke belang in betreffende regio voorop te stellen en ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen samen aan tafel komen. Op die manier kan men een gezamenlijk regionaal verhaal creëren.'
Meer lezen? Eerder verscheen dit artikel over de campagne op actiz.nl
'Praat vandaag over morgen Rotterdam-Rijnmond' is een initiatief van Samen voor Kwetsbare Ouderen 010 (SVKO010). SVKO010 is een samenwerking tussen Stichting Samenwerkende Rijnmond Ziekenhuizen (SRZ), Verpleeg-, verzorgingshuizen & thuiszorg (ConForte), Rijnmond Dokters, Welzijnsorganisaties (WIN010), Geestelijke Gezondheidszorg (Netwerk Mentaal Gezond i.o.), gemeente Rotterdam en Zilveren Kruis.
Meer Over Morgen
Lees meer over de campagne op www.praatvandaagovermorgen010.nl. Voor meer informatie over andere regionale activiteiten, bekijk de landkaart op www.praatvandaagovermorgen.nl/in-de-regio.