Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

5 vragen aan
leestijd 1 min

Chantal van Keulen: 'Supporthelpdesk ouderengeneeskunde helpt echt'

Link gekopieerd naar klembord

Chantal van Keulen: 'Supporthelpdesk ouderengeneeskunde helpt echt' keyvisual

profielfoto Chantal van Keulen

De Supporthelpdesk ouderengeneeskunde is sinds 24 april beschikbaar voor alle specialisten ouderengeneeskunde in de verpleeghuizen in Nederland. Deze telefonische helpdesk is ontstaan uit een vraag van BrabantZorg en als project ontwikkeld door Verenso, ActiZ en ANW Nederland. Wij spraken met Chantal van Keulen, manager behandel- en kenniscentrum regio Oss bij BrabantZorg, over de aanleiding, de pilot en de ervaringen tot nu.

1

Wat was de aanleiding voor de helpdesk?

‘Toen BrabantZorg van start ging met een cohort afdeling voor cliënten met een covid-19 besmetting, gingen wij ook op zoek naar ‘extra zorghanden’. We kregen veel reacties van herintreders maar ook van basisartsen en artsen in opleiding, die wel medisch geschoold zijn maar ook nog ondersteuning en supervisie nodig hebben. In onze bestaande vakgroep was hiervoor onvoldoende capaciteit door de coronacrisis. Reden voor ons om ANW Nederland te benaderen, die artsen voor bereikbaarheidsdiensten kunnen inzetten. Echter de vraag was nu wel anders. Het ging nu niet om het overnemen van fysieke diensten maar om telefonische support en ondersteuning en het overnemen van de supervisie-rol van onze eigen artsen.’

2

Hoe verliep de pilot?

‘Met het projectteam hebben we eerst gekeken naar de randvoorwaarden zoals: wat is de rol van de ondersteunende arts, hoe zit het met aansprakelijkheid, mogen cliëntendossiers ingezien worden en hoe regelen we het financieel. In de eerste fase van de pilot zijn we gestart met twee ondersteunende specialisten ouderengeneeskunde. Met hen was er dagelijks contact over hun rol, de vragen die aan hen gesteld werden, de werkbaarheid van het telefonisch contact et cetera. Voor de eigen artsen van BrabantZorg was het in eerste instantie best vreemd, samenwerken met een arts op afstand die je niet kent. Maar als BrabantZorg wilden we dat onze artsen niet 24/7 in de frontlinie zouden staan, dat zij niet overbelast zouden raken.

We hebben natuurlijk vooraf gekeken wat de in dienst zijnde artsen nodig zouden hebben in de voorwacht. Bijvoorbeeld: heeft een basisarts voldoende in zijn ‘rugzak’ en voelt hij zich voldoende ondersteund? En wat betekent dat voor de achterwacht bij de Supporthelpdesk? Wat moet hij dan te bieden hebben? We zorgen dat er ruimte is om digitaal even kennis te maken met elkaar, dat er voldoende overdrachtsmomenten zijn, we met elkaar in gesprek blijven en waar nodig dagelijks evalueren. Na een eerste geslaagde pilotfase met twee SO’s, die voor Brabantzorg beschikbaar waren als eerste achterwacht, zijn we snel opgeschaald naar meer ondersteuning.’

3

Hoe hebben de artsen het ervaren?

‘Zorgprofessionals, en dus ook artsen, hebben de neiging om in tijden van crisis nog een extra stap te zetten. Daar zit wel een grens aan. Als je ineens drie overlijdens na elkaar hebt, moet je even afstand kunnen nemen. De Supporthelpdesk biedt dan een luisterend oor, vraagt door, waardoor je als arts even stoom af kunt blazen. Een eigen collega-arts wil je daar ook niet altijd mee belasten; die zit in hetzelfde schuitje. Daarnaast zorgt de Supporthelpdesk ervoor dat je als achterwacht niet als eerste beschikbaar hoeft te zijn. Je kunt een stapje terug doen, even een adempauze nemen. Je rol wordt dan professioneel overgenomen.

In de dagelijkse evaluatie nemen we de wederzijdse ervaringen mee, de werkdruk, wat er nodig was en stellen hierin bij. Op piekmomenten bleken er zoveel zieke cliënten en overlijdens te zijn dat er een extra arts in de nacht bereikbaar moest zijn om de vele telefoontjes op te vangen. Fijn als dat dan samen met de Supporthelpdesk kan.'

4

Wat is de support helpdesk, en voor wie?

De Supporthelpdesk, die wordt gefinancierd door VWS, biedt 24/7 telefonische ondersteuning, gericht op supervisie en mentale support van de eigen of dienstdoend specialist ouderengeneeskunde. De telefonische helpdesk wordt bemand door allround specialisten ouderengeneeskunde met ervaring in het geven van supervisie, palliatieve zorg en hebben kennis van vraagstukken rond COVID-19.

5

Waarvoor kun je er terecht?

'Bij de helpdesk kun je terecht voor inhoudelijke en medische vragen, bijvoorbeeld over medicatie. Maar ook vragen over testen op corona, over de omgang met familie (familie die het moeilijk heeft met de bezoekregeling) en omgaan met emoties. Maar ook gewoon om even wat stoom af te blazen en je eigen emoties te bespreken. Wat dat betreft zien we dat de Supporthelpdesk ons echt helpt, en dat is in ieder geval een zorg minder!'