Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Vernieuwers
Innoveren leestijd 1 min

14 uur durende marathon show waar je kan stemmen op beste zorginnovatie

Tijdens dit online event voor medewerkers, vrijwilligers en cliënten staan innovatieve en vernieuwende ideeën in de zorg centraal

Link gekopieerd naar klembord

14 uur durende marathon show waar je kan stemmen op beste zorginnovatie keyvisual

Stockfoto Radio

Drie zorgorganisaties, drie vernieuwende ideeën en slechts een winnaar. Dit gebeurt allemaal op donderdag 10 juni in een 14 uur durende radioshow en livestream genaamd Watsjnoe. Een unieke samenwerking tussen zorgorganisaties Thebe, De Wever en Mijzo. Innoveren doe je namelijk niet alleen is het motto. ‘We willen met dit event laten zien dat innovatie laagdrempelig kan zijn en dat het praktischer is dan je denkt.’ Iedereen kan op elk moment aanhaken. Het winnende idee wordt geïmplementeerd in alle drie de zorgorganisaties.

ActiZ praat met de drie zorgorganisaties achter deze samenwerking.

Kennismaking

De eerste samenwerking tussen zorgorganisaties Thebe en De Wever begon drie jaar geleden, toen zij samen een innovatiecongres organiseerden. Beide zorgorganisaties kenden elkaar al, doordat zij in de regio Tilburg nauw met elkaar samenwerken. Het congres was een groot succes. Er was een wens voor herhaling. ‘Maar toen kwam corona’, aldus Kaat van der Weide, strategisch communicatieadviseur bij Thebe. ‘We rekenden eerst nog op een fysiek evenement, maar dat bleven we telkens verzetten.’ En als er iets is wat wij afgelopen jaar hebben geleerd, is het wel online samenwerking.’ De organisaties moesten goed met elkaar samenwerken, omdat Brabant als eerste provincie werd getroffen door corona. ‘Toen dachten wij: waarom doen we het niet online?’

Tegelijkertijd zat zorgorganisatie Mijzo vorig jaar in een fusieproces. ‘Zo’n fusie zorgt er toch voor dat bestuurders vaker met elkaar praten.’ Al snel deed Mijzo ook mee als organisator. Deze samenwerking is heel interessant. ‘Iedere organisatie kan iets voor zichzelf en voor de werknemers organiseren, maar kost ook veel geld. Je staat sterker als je het samen doet.’ Daarbovenop kwamen de drie organisaties tot de conclusie dat je innoveren niet alleen kan. Van der Weide: ‘Innovatie is iets voor de hele zorgbranche. ‘Als elke organisatie zelf het wiel gaat uitvinden, schiet het niet op.’

De leukste onderdelen van verschillende radiostations zijn samengevoegd en vertaald naar de zorg

Mireille Damen \

Strategisch adviseur bij De Wever

14 uur lang

Donderdag 10 juni start het online event om 6:00 uur en eindigt om 20:00 uur. ‘Er volgt een uitgebreid programma’, vertelt Mireille Damen, Strategisch adviseur Marketing & Communicatie bij De Wever. Op elk heel uur wordt het innovatiejournaal uitgezonden. Telkens staat een ander onderwerp centraal. Denk aan: ‘positieve gezondheid’, ‘samenwerking in de regio’ of ‘verminderen van werkdruk’. Cabaretière Christel de Laat, bekend bij Omroep Brabant, gaat op locatie als razende reporter reportages maken bij de deelnemende organisaties.

Tijdens het event kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete innovatie. De interactie is heel belangrijk, zegt Damen. ‘Het moet vooral leuk en gezellig zijn. Dat heeft iedereen ook verdiend na het afgelopen jaar.’ Er is een top-25 met liedjes van de zorg, een rad en ‘het geluid van de zorg’. De leukste onderdelen van verschillende radiostations zijn samengevoegd en vertaald naar de zorg. Een dj praat de 14 uur aan elkaar. ‘Maar hij mag wel eten hoor’, vertelt Damen lachend. ‘Het is geen glazen huis met alleen sapjes.’

Van stoplicht naar Virtual Reality

Zorgmedewerkers, vrijwilligers en cliënten mochten de afgelopen weken hun vernieuwende idee indienen. Alles was mogelijk, zolang het maar een idee was dat dichtbij de zorg staat. Uit elke organisatie is een genomineerde innovatie naar voren gekomen ‘De nominaties liepen uiteen. Er zaten echt hele goede ideeën bij’, vertelt Heidi van Mierlo, strategisch adviseur Innovatie bij Mijzo.

De top 3 die donderdag ‘de strijd’ met elkaar aan gaan, zijn als volgt. Vanuit Thebe hebben mensen een idee verzonnen, waardoor cliënten makkelijker van liggend naar zittend op bed kunnen komen. Dit levert comfort op voor de cliënt, maar ook arbeidsverlichting voor de medewerker. Mijzo heeft een revalidatietechniek bedacht waardoor je het revalidatieproces gaat zien door virtual reality beelden. Hierdoor kan je zelf zien hoe je revalidatieproces eruit ziet, waardoor je sneller herstelt. De Wever heeft een wachttijdindicator voor de cliënt ontwikkeld. Door middel van een stoplichtsysteem weet de cliënt dat de zorgmedewerker de oproep heeft gehoord en hoe snel er actie op de oproep kan worden ondernomen. Alle nominaties zijn hier terug te vinden.

Over vijf jaar zijn wij genoodzaakt als zorgsector om keihard te trekken aan alle innovaties die we kunnen ontwikkelen

Kaat van der Weide \

Strategisch communicatieadviseur bij Thebe

Nieuwe groep bereiken

Met dit online congres proberen de organisatoren een nieuwe doelgroep te bereiken, een groep die normaal gesproken niet snel naar een congres gaat. ‘Je gaat namelijk naar een congres wanneer het onderwerp jou interesseert.’ Maar voor sommige zorgmedewerkers kan innovatie in de zorg best abstract of eng zijn. ‘Wij willen juist tijdens dit event laten zien hoe laagdrempelig een digitale vernieuwing in de zorg kan zijn. Met dit event willen wij iedereen hierin meenemen. Het event komt daarom ook naar de mensen toe, middels een stream. Op die manier hopen we dat iedereen blijft aangehaakt.’

Een innovatie hoeft volgens Van der Weide niet spannend te zijn. ‘Soms kan iets ook een verandering zijn, waarvan je niet eens wist dat het een verandering is. Als de online kijkers donderdag zien dat een innovatie niet spannend hoeft te zijn, staan ze misschien ook open voor veranderingen die we de komende jaren moeten doen. Innovatie is namelijk zo belangrijk: het kan je leven vergemakkelijken, het maakt je werk overzichtelijker én het leven van je cliënt beter.'

Omslagpunt komende vijf jaar

Want dat de zorg moet innoveren staat vast. ‘Over vijf jaar zijn wij genoodzaakt als zorgsector om keihard te trekken aan alle innovaties die we kunnen ontwikkelen’, benadrukt van der Weide. ‘Er komt namelijk een golf van 65-plussers op ons af.’ Het percentage wat in een woon-zorglocatie terecht kan blijft tien procent. ‘Dus stel je voor: er komen twee miljoen extra 65-plussers, daarvan kan 10 procent maar worden opgevangen in een verpleeghuisorganisatie.’

Hierdoor moeten miljoen ouderen op een andere manier thuis worden opgevangen. Dit geldt voor zowel de woon-zorglocaties als voor werken in de wijk. De zorg blijft altijd doorgaan, dat staat vast. ‘Dat is ook de reden waarom ons event 14 uur duurt. De zorg stopt ook nooit.’

Toekomst

De winnende innovatie wordt geïmplementeerd bij alle drie de zorgorganisaties. De winnende organisatie is als eerst aan de beurt. Daarna volgt de rest. ‘Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat voor een genomineerde innovaties eerst een prototype wordt gemaakt. Daarnaast kan de manier waarop het wordt geïmplementeerd, per organisatie verschillen’, aldus Van Mierlo. Maar budget en mankracht is daarvoor geregeld.

Na afloop wordt het event geëvalueerd. ‘De organisatoren gaan kijken naar een goede voortzetting’, zegt Van Mierlo. ‘Zeker op het gebied van innovatie en samenwerking in de regio. Gelukkig zijn de contacten nu gelegd en blijven we elkaar opzoeken. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als we over twee jaar een landelijk event kunnen organiseren. Ik hoop vooral dat we iedereen kunnen inspireren én dat er veel mensen gaan kijken.’

Drie tips voor andere vernieuwers met een unieke samenwerking

  1. Zorg ervoor dat alle partijen hetzelfde doel hebben. Zit op dezelfde lijn? Hoe denkt iedereen over innovatie en waar wil uiteindelijk met z’n allen naartoe? Alleen dan is een samenwerking effectief.
  2. Verplaats je in de doelgroep voor wie je het event organiseert. In dit geval wil je juist mensen meekrijgen die zich er minder voor interesseren. ‘Onze doelgroep wil leuke muziek, interactie, een nummer aanvragen. Pas daar je event op aan’, aldus Van der Weide. Zorg dat het middel en doel op elkaar aansluiten.
  3. Zorg ervoor dat je binnen de verschillende organisaties weet waar welke kracht zit. Op die manier kan vanuit verschillende disciplines worden gewerkt. Dat maakt de samenwerking sterk, doordat constant vanuit het eigen vakgebied naar het evenement wordt gekeken.

De livestream is donderdag 10 juni de gehele dag te luisteren via deze link.