De reis naar de ouderenzorg
De do’s en don’ts om zij-instromers en herintreders te verwelkomen in de zorg
De vergrijzing vertaalt zich de komende decennia naar een verdere stijging van de zorgvraag. Tegelijkertijd is de arbeidsmarkt structureel krap geworden. De overkoepelende vraag is dan ook: hoe krijgen we het werk in de zorg verricht? Hoe zorgen we voor voldoende instroom van nieuwe mensen? En hoe stimuleren we mensen om in de zorg te komen werken én te blijven werken?
We spraken uitgebreid met herintreders en zij-instromers in de ouderenzorg om hun recente ervaringen op te halen en samen met hen te analyseren. Wat zien en ervaren zij en wat maakt werken in de zorg toegankelijk, betekenisvol en leuk? De uitkomsten van die gesprekken zijn vertaald naar de ‘reis’ die herintreders en zijinstromers afleggen door de volgende fasen: Oriëntatie - Solliciteren - Contractering - Inwerken
Deze publicatie is een weergave van die reis. De ervaringen van herintreders en zijinstromers met het oriënteren op een baan in de zorg, het sollicitatietraject en de daadwerkelijke indiensttreding, hebben we vertaald in do’s en don’ts. Hiermee willen we bestuurders, managers en HR-professionals in de ouderenzorg bewust maken van de belangrijkste factoren die bijdragen aan het aantrekkelijk maken van werken in de zorg en de pieken en dalen die (her-)intreders nu ervaren.