Hoe maakt Thebe van innovatie een succes?
Digitaal leiderschap bij zorgorganisatie Thebe
Hoe maakt Thebe van innovatie een succes? keyvisual
In een grote organisatie als Thebe is het geen sinecure om nieuwe innovatieve werkwijzen en technologieën te introduceren. Bestuurder Jef Mol, informatiemanager Erwin van Boxtel en informatieadviseur Nynke van de Reijt – van der Meer vertellen over de strategie die zij hiervoor hanteren. ‘Als we gaan voor opschaling, dan gaan we er ook allemaal voor!’
Ten tijden van dit interview zit Thebe vol in de opschaling van een nieuwe technologie, de Momo BedSense. In mei 2024 moeten er tussen de zevenhonderd á achthonderd van deze slimme sensoren in de bedden liggen bij meer dan 25 zorglocaties. Hoe kom je als organisatie tot zo’n grote beslissing en hoe krijg je daar alle medewerkers, managers en cliënten mee aan boord?
Vertrouwen in de technologie
Om een innovatie van deze schaal uit te rollen en op te schalen, moet volgens Mol een tweetal zaken kraakhelder zijn. ‘Ten eerste maak je duidelijk dat de tijd van losse pilots bij individuele locaties voorbij is. 2024 is bij ons het jaar van de Momo BedSense en iedere locatie moet er op een gegeven moment aan geloven. Dat is in een organisatie met zelfstandige teams best complex. Daar is men gewend zaken zélf uit te zoeken. Je hoort dan soms tegenwerpingen als: “bij ons is de context en situatie anders dan in andere huizen dus bij ons moet er toch apart getest worden”. Maar het punt is dat we al veel getest hebben met deze technologie en met name de medewerkers er zonder uitzondering enorm enthousiast over zijn. Ze vertrouwen deze technologie blindelings en het gebruikersgemak is groot, dat is de tweede voorwaarde die nodig is. Dat je het hulpmiddel echt kent en vertrouwt. Dat je weet dat de tool in kwestie de werkprocessen en daarmee de kwaliteit van zorg daadwerkelijk verbetert.’