AI verovert de zorgpraktijk: nieuwe editie e-magazine laat zien hoe
AI verovert de zorgpraktijk: nieuwe editie e-magazine laat zien hoe keyvisual
AI is geen experiment meer in de zorg. Het gebeurt nú. In de nieuwste editie van ‘Leidinggeven aan de digitale transformatie’ ontdek je hoe zorgorganisaties vandaag al registratielast verminderen, werkplezier vergroten en processen slimmer inrichten met behulp van AI. Van Virtuele Collega’s tot interactieve AI-spiegels: dit is wat er al wél kan.
Lees onder andere hoe zorgorganisaties Mijzo en tanteLouise de handen ineen sloegen en samen een Virtuele Collega ontwikkelden. Of hoor welke kansen Pieter Jeekel van AIC4NL ziet voor AI in de zorg voor ouderen. Zie hoe vier zorgorganisaties al volop aan de slag zijn met hun eigen AI-initiatieven: van chatbots tot interactieve AI-spiegels. En waarom we het gesprek over de ethische kant van AI moeten blijven voeren, volgens innovatieonderzoeker Dirk Lukkien van Vilans.
Rein Souwerbren, bestuurder bij zorgorganisatie Topaz en lid van de themacommissie Digitaal Denken en Doen, ziet de kansen voor AI in de zorg voor ouderen. Een voorbeeld wat hij aanhaalt is de modulaire AI-coördinator: een technische basis die het mogelijk maakt om een digitale bibliotheek vol slimme AI-modules te realiseren, die zorgorganisaties straks op hun eigen manier kunnen inzetten. ‘Door deze digitale bibliotheek samen te ontwikkelen en te vullen – onder andere met leden – ontstaat stap voor stap een flexibele basis voor AI in de zorg voor ouderen die het ons mogelijk maakt van elkaar én met elkaar te leren.’
'Vandaag klein beginnen is beter dan lang nadenken over precieze scope of het einddoel.'
Bestuurder Topaz en lid themacommissie Digitaal Denken en Doen
Rein is positief en roept collega’s op om nú met AI aan de slag te gaan. ‘Vandaag klein beginnen is mijns inziens beter dan lang nadenken over precieze scope of het einddoel. Niet alles zal in een keer goed gaan, daar leer je dan weer van. Een te afwachtende houding betekent dat je niet investeert in het proces van leren, aanpassen en integreren. Iets geschikt maken voor je eigen organisatie kost tijd. Medewerkers moeten ermee leren werken en het kunnen omarmen. Juist daarom moet je nú beginnen. Misschien niet als koploper, maar wel als trotse volger.’