Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Innoveren Nieuws leestijd 1 min

Eerste digitale oplossing voor Avond-, Nacht- en Weekendzorg is live

Link gekopieerd naar klembord

Eerste digitale oplossing voor Avond-, Nacht- en Weekendzorg is live keyvisual

Zorgmedewerker en bewoner

Na een gezamenlijke intentieverklaring tijdens de ANW-week in september heeft ActiZ, samen met softwareleveranciers uit de NUTS community afgesproken om vier digitale oplossingen te ontwikkelen voor urgente problemen in de Avond-, Nacht- en Weekendzorg. Slechts negen maanden later is de eerste oplossing live gegaan, en de eerste enthousiaste reacties stromen binnen. Deze innovatieve doorbraak biedt een gebruiksvriendelijke en veilige oplossing voor dossierinzage tijdens de avond-, nacht- en weekendzorg. Zorgmedewerkers kunnen nu veilig en snel in diverse cliëntdossiers van verschillende zorgorganisaties inloggen om goede zorg te verlenen, bij cliënten thuis, op het juiste moment.

Het systeem maakt gebruik van het beveiligde netwerk van Stichting NUTS, een stichting voor digitale samenwerking in de zorg, om de beschikbaarheid van cliëntgegevens op een gemakkelijke én veilige manier te realiseren. Dankzij deze verbeterde toegankelijkheid kunnen zorgmedewerkers gemakkelijk dossiers van verschillende zorgaanbieders inzien. Dit stelt een zorgcentrale, zoals die van Thebe, in staat om de dossiers van cliënten tijdelijk te koppelen aan de inlog van de nachtzorgmedewerker. Hierdoor krijgt de ANW-medewerker vooraf belangrijke informatie en komt hij of zij niet voor verrassingen te staan. Is er bijvoorbeeld een hond aanwezig in huis? Of is een andere omgang met de cliënt vereist omdat de cliënt angstig is? 

Directe voordelen voor nachtzorgmedewerkers 

Dankzij deze oplossing kunnen nachtzorgmedewerkers nu zorg verlenen met de juiste en volledige informatie. Bovendien kunnen ze terug rapporteren in het originele dossier van de cliënt, ongeacht de gebruikte software. Dit zorgt ervoor dat het wijkteam de volgende ochtend direct op de hoogte is van de situatie. 

Een nachtzorgmedewerker van Thebe vertelt: “Voor het nachtteam heeft het zeker meerwaarde. Ook dat je 48 uur toegang hebt tot het dossier van de cliënt is erg nuttig. Zo kunnen wij bij onze volgende shift zien wat de reactie was van het wijkteam.” 

Positieve reacties en toekomstplannen 

Karin Kuijpers, adviseur ECD bij Mijzo, deelt de positieve feedback: “Toen wij dit aankondigden bij onze wijkteams, waren de reacties gelijk positief. Het is fijn om te zien dat er aandacht is voor de behoeftes van medewerkers in de praktijk en dat dit zo snel opgepakt is. Er is vanuit de teams gelijk de behoefte uitgesproken voor uitbreiding naar andere situaties die om verbetering vragen. We kijken daarom ook heel erg uit naar volgende ontwikkelingen en om hiervoor de samenwerking met elkaar op te zoeken. Door samen te werken met zorgorganisaties zoals De Wever en Thebe kunnen wij samen goede zorg leveren in onze regio.” 

Dit is het bewijs dat samenwerken tussen zorgprofessionals en softwareleveranciers in onze sector zeer snel tot resultaat kan leiden.

Aline Poolen \

bestuurder ZorgAccent en lid themacommissie Digitaal, Denken en Doen

Aline Poolen, lid van de ActiZ-themacommissie Digitaal, Denken en Doen benadrukt het succes van deze samenwerking: "Dit is een geweldig resultaat en supersnel: in september gestart en nu werkt het! Dit is het bewijs dat samenwerken tussen zorgprofessionals en softwareleveranciers in onze sector zeer snel tot resultaat kan leiden. De NUTS-community werkt! Ik zie enorm uit naar de aangekondigde oplossingen voor wondzorg en inzage in het huisartsdossier, waar inmiddels ook aan gewerkt wordt." 

De eerste reacties vanuit de zorg zijn positief, wat bevestigt dat de samenwerking tussen softwareleveranciers zoals Ecare, Nedap en de SDB-groep (deelnemers in de NUTS community) haar vruchten afwerpt. Het toont aan dat de kwaliteit van zorg hiermee stap voor stap wordt verbeterd. We kijken uit naar de komende oplossingen en blijven werken aan het verbeteren van de zorg door middel van innovatieve digitale oplossingen en nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen. 

Meer weten? 

Lees en bekijk hier meer over de ANW-week van afgelopen september!