Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: CAO Duurzaamheid IZA

Aanbevolen

Innoveren Nieuws leestijd 1 min

Praat vandaag over morgen in de Achterhoek zorgt voor bewustwording

Zelfredzaamheid & Zorg

Link gekopieerd naar klembord

Praat vandaag over morgen in de Achterhoek zorgt voor bewustwording keyvisual

preventie

Zes VVT-organisaties startte vorig jaar gezamenlijk de bewustwordingscampagne ‘Praat vandaag over morgen in de Achterhoek’. Bestuurder Ingrid Wolbert van Careaz ziet dat in het kader hiervan overal in de regio het goede gesprek wordt gevoerd. ‘Het bestaande beeld over ouder worden, de rol van de zorg en die van de ouderen zelf begint langzaam te kantelen.’

Eind 2022 startte branchevereniging ActiZ de publiekscampagne ‘Praat vandaag over morgen’. Het jaar daarop haakten Careaz, Azora, De Gouden Leeuw Groep, Marga Klompé, Markenheem en Sensire aan met een variant, afgestemd op bewoners in de Achterhoek. Wolbert: ‘Naast inhoudelijke informatie hebben we een bankje in de kleuren van de Achterhoekse vlag, dat spreekt mensen hier enorm aan. Met dat bankje toeren we langs open dagen, bijeenkomsten en braderies. Overal waar senioren bij elkaar komen. We bevragen mensen over hun ideeën voor de toekomst. Hoe denk jij ouder te worden? Waar wil jij wonen als je ouder bent? Weet je wat je moet regelen voor jouw oude dag?’

Het leven zoveel mogelijk blijven leven zoals men dat gewend is, ook wanneer er een zorgvraag ontstaat.

Ingrid Wolbert \

Bestuurder Careaz

Zelf de regie

Volgens Wolbert veranderen de gesprekken op het bankje regelmatig het bestaande beeld dat mensen hebben over de ouderenzorg. ‘Het traditionele idee wat men vaak nog van de zorg en de overheid heeft is dat er voor je gezorgd wordt wanneer het niet meer gaat. We gaan er nog veel te makkelijk vanuit dat de overheid en zorg dan de ondersteuning organiseert. Het doel van de gesprekken is om mensen na te laten denken over wat ze zélf kunnen doen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Met welke ondersteuning vanuit de buurt of mantelzorg kan dat nog? En met welke aanpassingen van het huis of inzet van technologie is dat nog mogelijk?’

Gesprekken

De gesprekken op het bankje gaan zeker niet alleen over de zorg. ‘Het gaat bijvoorbeeld ook over hoe je de zaakjes geregeld wilt hebben wanneer je ouder bent en ondersteuning nodig hebt. Er komt nu een generatie aan die al het hele leven lang plannen maakt voor de toekomst: wat wil ik studeren? Hoever wil ik van mijn werk vandaan wonen? Et cetera. Diezelfde mensen zouden dan ineens niets meer zelf organiseren voor de laatste fase? Dat is zeker niet het geval en dat is ook goed om te merken. Deze mensen kunnen digitaal nog van alles zelf regelen. De maatschappij is hier al jaren op ingericht. En dat trekken we ook door in de laatste fase van het leven. Thuis, zelf en digitaal waar mogelijk.’

Bewust

‘Praat vandaag over morgen in de achterhoek staat niet zozeer in het teken van schaarste of over het voorkomen van zorg’, zegt Wolbert ten slotte. ‘Het gaat juist om het positieve verhaal dat mensen zelf de regie behouden en dat men wezenlijk deel blijft uitmaken van de maatschappij. Het leven zoveel mogelijk blijven leven zoals men dat gewend is, ook wanneer er een zorgvraag ontstaat.’

Tips

  • Start de campagne met collega VVT-organisaties in de regio.
  • Commitment vanuit bestuurders is noodzakelijk voor slagen van de campagne.
  • Campagneteam (klein) samenstellen vanuit alle deelnemende organisaties.
  • Wat betreft het project: de agile werkwijze is aan te bevelen, zodat je niet verzandt in een omvangrijk plan maar lean kunt werken.
  • Betrek gemeenten; gemeenten kunnen mensen
    doorverwijzen met concrete vragen over
    bijvoorbeeld woningaanpassingen en hulp.

Tops

  • Wij hebben gekozen om een ‘bekende Achterhoeker’ het gezicht te laten zijn voor de campagne. Dat spreekt bewoners in de regio aan, het is herkenbaar.
  • Bedenk het niet allemaal zelf en sluit aan bij de landelijke campagne ‘Praat vandaag over morgen’. Er is al veel bedacht waar je uit kunt putten.
  • Het bij aanvang betrekken van een marketingbureau zorgt voor een aansprekende en goed georganiseerde campagne. Zo kwamen zij met het idee van ‘het Achterhoekbankje’. Dit was herkenbaar en nodigde direct uit om te gaan zitten en met ons het gesprek aan te gaan.

Meer informatie?

www.achterhoekbank.nl

Preventie & Gezondheid

Preventie is één van de belangrijkste troeven die we hebben in onze vergrijzende samenleving. Preventie helpt namelijk (intensievere) zorg beperken of zelfs voorkomen. Preventie is dus groter dan het zorgdomein en gaat ook over mentale weerbaarheid, sociale netwerken, omgevingsfactoren, leefstijl, economische status en ondersteuningssystemen. ActiZ pleit daarom voor brede, maatschappelijke aandacht voor preventie en gezondheid. Een gezonde samenleving, waarin ouderen zo lang mogelijk zelfredzaam zijn, is niet alleen een opgave voor de zorgsector maar voor de hele samenleving.