Een bol.com voor zorgproducten
Hulpmiddelen bestellen via bestelplatform SUP
Een bol.com voor zorgproducten keyvisual
Met één druk op de knop hulpmiddelen, incontinentiematerialen of wondzorgmaterialen bestellen. Met bestelplatform SUP kan het. Het platform fungeert als een soort bol.com, dat het aanbod van verschillende leveranciers bundelt. Via een app of website bestellen zorgmedewerkers eenvoudig en snel zorg(hulp)middelen voor hun cliënten. Door de slimme koppeling met het elektronisch cliëntendossier is het altijd duidelijk wie wanneer wat besteld heeft. Het bespaart zorgmedewerkers veel tijd. Bij Santé Partners zijn ze dolblij met SUP. Wat uniek is: iedereen kan mede-eigenaar worden van het platform.
Hoe het werkt
Met SUP bestellen zorgmedewerkers snel en eenvoudig (zorg)hulpmiddelen voor cliënten in de thuissituatie. In plaats van verschillende leveranciers te benaderen, kunnen medewerkers in de wijkverpleging nu binnen SUP alles digitaal regelen rondom uitleenproducten en E-health-hulpmiddelen. Dankzij een slimme koppeling tussen de zorgorganisatie en SUP logt een zorgprofessional gemakkelijk in, zodat ze zonder moeite in de juiste omgeving terechtkomen en alle noodzakelijke gegevens automatisch herkend worden.
Er kan ook een koppeling worden gemaakt met het elektronisch cliëntendossier. Dat bespaart bellen, checken bij collega’s en onnodige tijd voor rapportage. Een zorgmedewerker kan direct een bestelling plaatsen vanuit het cliëntendossier of via de app koppelen aan de juiste cliënt. In het cliëntendossier wordt de bestelling gelijk zichtbaar. Zo zien collega’s welke bestelling op welk moment door wie gedaan is en hoeven medewerkers niet langer zelf actief te rapporteren. Een verademing. En heeft een cliënt meerdere producten nodig? Dan kunnen die ook allemaal in één keer ingevoerd worden.
Voordelen
De wijkverpleegkundigen bij Santé Partners zijn blij met de komst van het bestelplatform: ‘SUP werkt eenvoudig, duidelijk en snel’. Het bespaart medewerkers vaak meer dan 30 minuten telefonische wachttijd en nog eens 5 minuten tijdswinst voor het telefonische gesprek. Bijzonderheden zijn direct beschikbaar in het cliëntendossier, waardoor er nooit meer onduidelijkheid is onder collega’s of bepaalde bestellingen wel of niet zijn gedaan. Wijkverpleegkundige Lotte van den Bergh deelt haar ervaring: ‘Vanochtend deed ik nog een telefonische bestelling met 40 minuten wachttijd. Nu was het slechts één druk op de knop. Heel blij mee!’ Haar collega, Bianca Oostenbrink, voegt daaraan toe: ‘Het online bestellen bespaart echt veel tijd en administratie, waardoor ik mijn cliënten beter kan ondersteunen. Dat is precies waarom ik voor dit werk heb gekozen’.
Unieke samenwerking
Omdat het platform vele kansen en mogelijkheden biedt, maar ook voor afhankelijkheden zorgt, wilden diverse ActiZ-leden formele zeggenschap en bevoegdheden voor de sector te borgen. Er is daarmee een unieke oplossing ontstaan, waarbij een groep aanbieders van wijkverpleging, verenigd in de Coöperatie Zorgproducten UA aandelen verwerft in CB (SUP is onderdeel van CB. Dit staat voor Centraal Boekhuis, een logistieke expert voor o.a. healthcare). Zo zijn de zorgaanbieders niet overgeleverd aan de markt maar hebben zij zélf invloed, zodat het platform goed aansluit op de (maatschappelijke) behoeften en wensen van de zorg.
Meer weten?
De interesse om gebruik te maken van SUP onder zorgaanbieders is groot. De opschaling vindt gefaseerd plaats in 2024. Overweegt jouw organisatie om in de toekomst gebruik te maken van het bestelplatform? Of heb je nog vragen over de coöperatie? Stel je vraag via digitaaldenkenendoen@actiz.nl. Goed om te weten is dat voor een (toekomstig) gebruiker van SUP het geen verplichting is om als zorgaanbieder onderdeel te worden van de coöperatie: los klant worden of blijven van SUP is gewoon mogelijk. Meer informatie over SUP lees je hier.