Waar kunnen we je mee helpen?

Ben je naar iets specifieks op zoek? Vul hieronder je zoekterm in en we helpen je graag verder.

Veel gezocht: Cao Duurzaamheid

Aanbevolen

5 vragen aan
Innoveren leestijd 1 min

‘Crisisparaatheid is ook weten wanneer medische hulpmiddelen schaars worden’

Vijf vragen aan programma directeur Yvonne Kennis van Zorg Inkoop Netwerk Nederland

Link gekopieerd naar klembord

‘Crisisparaatheid is ook weten wanneer medische hulpmiddelen schaars worden’ keyvisual

Yvonne Kennis, Programmadirecteur

Zorg Inkoop Netwerk Nederland

De beschikbaarheid van medische hulpmiddelen is niet altijd gegarandeerd. Door rampen of geopolitieke situaties kunnen leveringsproblemen ontstaan, ook voor hulpmiddelen die gebruikt worden in de zorg voor ouderen. Directeur Wouter van Soest van ActiZ stelt vijf vragen aan programmadirecteur Yvonne Kennis van Zorg Inkoop Netwerk Nederland.

1

Wat is Zorg Inkoop Netwerk Nederland precies?

‘Zorg Inkoop Netwerk Nederland is een initiatief van koepelorganisaties IAZ, Intrakoop, mProve, UMCNL (voorheen NFU) en Santeon. Het is ons doel om kennis over beschikbaarheid, doelmatigheid én duurzaamheid van medische hulpmiddelen centraal beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld via het Kenniscentrum voor de inkoop van medische hulpmiddelen dat we bouwen. Om dat te bereiken faciliteren, regisseren en verbinden wij inkoopkennis in de zorg om zo maximaal bij te dragen aan de continuïteit en duurzaamheid van de zorg. Denk onder andere aan het Landelijk Meldpunt Tekorten Medische Hulpmiddelen waarmee wij de beschikbaarheid monitoren en de zorg adviseren met behulp van een database waar alternatieve producten kunnen worden gevonden. Dat doen wij vanuit een neutrale positie, zonder enig commercieel oogmerk. Het vraagt goede samenwerking binnen het brede netwerk van betrokken partijen in de zorg en dus zeker ook in de vvt.’  

2

Want die beschikbaarheid van hulpmiddelen staat onder druk?

‘Die kan onder druk komen te staan. Na de ervaringen met tekorten aan medische hulpmiddelen tijdens de coronapandemie is het idee ontstaan om ergens centraal dreigende tekorten te melden. Als bijvoorbeeld infuuszakken of persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm’s) ineens niet meer geleverd kunnen worden, dan weten we dat via het meldpunt. De opvolging van de meldingen wordt door ons centraal geregistreerd, geverifieerd en gecoördineerd. We zoeken dan centraal actief namens de zorginstelling naar geschikte alternatieven. Dit voorkomt dat individuele zorgorganisaties en leveranciers veel tijd kwijt zijn aan het oplossen van dezelfde leveringsproblemen. Je kunt een melding doen als een product langer dan twee weken niet beschikbaar is nu, of ergens in het komende half jaar. Proactief al aan een oplossing kunnen werken is ideaal.’ 

3

Hoe ontstaat zo’n tekort dan?

‘De bedreigingen voor de toelevering zijn sinds de pandemie flink toegenomen. Denk aan geopolitieke spanningen, internationale wetgeving of aan stakingen in transport of op luchthavens. Maar ook natuurrampen spelen een grote rol. Als door bijvoorbeeld een grote overstroming een unieke productiefaciliteit onder water komt te staan, kan de toelevering van producten in gevaar komen. Daarnaast merken we helaas ook dat Nederland een klein land met een klein afzetgebied is. Toeleveranciers kunnen keuzes (moeten) maken over hun afzetmarkten en dan kun je van het lijstje afvallen. De zoektocht naar een juist alternatief product is dan geboden en daarbij biedt ons team medische adviseurs ondersteuning.’

4

Het gaat dus eigenlijk over crisisparaatheid?

‘Dat is inderdaad een belangrijk aandachtsgebied. Daarom hebben zowel Zorg Inkoop Netwerk Nederland als Actiz en nog 18 andere organisaties onlangs mee gedaan aan  de landelijke crisis oefening Virulent 2025, georganiseerd door het ministerie van VWS. Zulke oefeningen zijn heel belangrijk om elkaar te kennen en als het nodig is, te vinden. Mocht er een crisis (denk aan een pandemie), uitbreken dan moeten  we in staat zijn om centraal, gezamenlijk met partijen in de Nederlandse zorgsector, snel te reageren en keuzes te maken. Zodat ook hulpmiddelen beschikbaar blijven.’  

5

Zijn er naast crisisparaatheid nog meer redenen voor VVT-aanbieders om aangehaakt te zijn bij Zorg Inkoop Netwerk Nederland?

‘Jazeker, we besteden bijvoorbeeld ook veel aandacht aan het thema duurzaamheid. Daar zijn we op meerdere terreinen mee bezig. We werken aan duurzame inkoopcriteria en verzamelen beschikbare onderzoeken en kennisproducten voor het maken van duurzame keuzes van medische hulpmiddelen. Al deze informatie komt digitaal beschikbaar en hiermee ondersteunen we de inkopers van alle zorgorganisaties. Dat is met name ook interessant voor de kleine organisaties in de vvt-sector. Als de hele inkoop van een organisatie, de verantwoordelijkheid is van één enkele facilitair manager of inkoper, dan is het mooi dat ze bij ons praktische kennis en kunde over het inkoopproces kunnen opdoen.’ 

Blijf op de hoogte van de voortgang van Zorg Inkoop Netwerk Nederland, het kennis- en expertisecentrum voor inkoop in de zorg via: