Daniƫlle Thijssen

DanielleThijssen_4k

JGZ Kennemerland: dichtbij, deskundig en op tijd

“Wij willen dichtbij en makkelijk bereikbaar zijn, voor alle ouders.” Dit staat prominent op de spiksplinternieuwe website van JGZ Kennemerland, zegt Daniëlle Thijssen. Zij is al drie jaar verantwoordelijk voor alle communicatie van JGZ Kennemerland. “Wat mijn baan inhoudt? Zo goed mogelijk onze organisatie en diensten onder de aandacht brengen bij samenwerkingspartners en ouders van de kinderen die bij ons in zorg zijn. Het is belangrijk dat met name ouders weten wat wij voor hen kunnen betekenen. Zo kunnen zij naast een afspraak op het consultatiebureau, bewust een keuze maken uit de verschillende vormen van ondersteuning die wij bieden. Wij sluiten aan op hun wensen en mogelijkheden.

Wat ik zo leuk vind aan JGZ Kennemerland is dat het een enorm innovatieve organisatie is. Zo’n vijf jaar geleden zijn mijn collega’s al begonnen met het gebruik van social media om ouders te informeren en in staat te stellen hun vragen op een heel laagdrempelige manier bij ons neer te leggen. Niet iedereen pakt even makkelijk de telefoon en zo kunnen ze toch heel eenvoudig en snel hun vraag stellen. We zijn op dit moment actief op Facebook en Instagram en hebben ook nog een pagina op Pinterest. Dit zijn de kanalen waar onze doelgroep gebruik van maakt. Ik werk hierin nauw samen met onze jeugdartsen en JGZ-verpleegkundigen. Samen bepalen we de inhoud van onze content en brengen wij onderwerpen onder de aandacht waar wij veel vragen over krijgen.

Het eerste contact met ouders hebben we als we langskomen voor een hielprik en gehoortest. Dan krijgen zij alle informatie over wat het consultatiebureau voor hen kan betekenen en ook hoe ze met ons in contact kunnen komen. Hierin nemen we onze social media ook mee. We willen graag dat de ouders weten dat ze altijd contact kunnen opnemen als ze zich ergens zorgen over maken. Als hun kindje slecht eet of slaapt, over hun gezondheid, gedrag of waar ze verder ook maar tegenaan lopen. Naast de jeugdartsen en JGZ-verpleegkundigen, hebben we ook orthopedagogen. We bieden heel veel manieren om ouders te ondersteunen en vooruit te helpen.

Sinds 1 januari 2019 kunnen mensen ook via onze website vragen stellen. Zij kunnen hier aangeven of ze teruggebeld willen worden of dat ze liever een antwoord per mail ontvangen. We hebben elke werkdag een aantal medewerkers die telefonisch spreekuur houden en die al deze vragen oppakken. Daar wordt al veel gebruik van gemaakt en hiermee lopen wij nog steeds best voorop. We zijn aan het kijken of we dit ook via whatsapp kunnen gaan doen.

We hebben vorig jaar ook onze eigen JgzApp gelanceerd. Ouders kunnen deze app zelf downloaden op hun mobiel en gebruiken om afspraken te maken of wijzigen, ze kunnen zien wie er in het dossier van hun kind is geweest en met welke reden en er is veel informatie te vinden over opvoeden en opgroeien. Ook kunnen ouders via de app aangeven wat ze tijdens het consult willen bespreken. Zo kan het consult goed worden voorbereid. Iedere ouder krijg een eigen code waardoor ze in een veilige afgeschermde digitale omgeving zitten. Het is een hele mooie tool, die bij uitstek geschikt is om de regie bij ouders zelf te leggen. Dit is echt een speerpunt bij ons.

We zouden het leuk en nuttig vinden als ook andere JGZ organisaties deze app gaan gebruiken. Als andere organisaties interesse hebben, neem gerust contact met ons op! Nu is hij nog uitsluitend voor Android beschikbaar, maar we zijn bezig om ‘m ook in IOS beschikbaar te krijgen. De app wordt al veel gedownload en goed gebruikt.

Waar we het allemaal voor doen? Preventie is de kern van ons werk en alle collega’s doen hun werk vanuit de behoeften van ouders en kinderen. Het is geweldig om daar ook een bijdrage aan te mogen leveren!"

Voor informatie over de JgzApp, mail Daniëlle via D.Thijssen@jgzkennemerland.nl