delen

Jacqueline Joppe

jacquelinejoppe500

Jacqueline Joppe is bestuurder van Zorggroep Elde en is vice-voorzitter van het bestuur van ActiZ

Deze column is op 23 maart 2018 gepubliceerd op Zorgvisie

Het gemiddelde arbeidscontract in de zorg heeft 26,2 uur. Daarvan gaat 10,5 uur op aan administratie blijkt uit onderzoek van Nivel. Niet gek dus dat medewerkers administratieve werkdruk ervaren en initiatieven om regels te schrappen als paddenstoelen uit de grond schieten. Toch is dat niet de ultieme oplossing.

Schrapsessies gaan vooral over laaghangend fruit. Over de eeuwige voorbeelden van de 5-minutenregistratie in de thuiszorg of de registratie van de koelkasttemperatuur. Maar daar zit niet de grote winst. Het zit niet zozeer in minder regels, maar vooral in de manier waarop wij regels hanteren en vastleggen. Moeten we echt zoveel noteren om de cliënt goede zorg te leveren en een fijne dag te bezorgen? Waarom een dossier voor de thuiszorg en weer een nieuw dossier als de cliënt naar een verpleeghuis verhuist? Die cliënt blijft dezelfde. Eén dossier per cliënt, ook daar zit winst.

We moeten een tandje dieper. Laten we beginnen met het slimmer organiseren van processen en optimaliseren van de ondersteunende ict-systemen. We kunnen een voorbeeld nemen aan de digitalisering van de banken: meer kwaliteit in de werkprocessen, hogere productie en lagere kosten. Voor het vastleggen van gegevens gebruiken we nu systemen die niet op orde zijn. Ik zou als bestuurder alles op alles willen zetten om tijdwinst te genereren in het verbeteren van bedrijfsprocessen in samenhang met ict-oplossingen. Dit vergt denkkracht en tijd, en die tijd hebben we of nemen we niet. Wat dat betreft steek ik de hand in eigen boezem.

Onze verzorgenden en verpleegkundigen wil ik ook aanspreken over digitaal werken en ik doe meteen maar een oproep aan hun beroepsvereniging om zich hiervoor hard te maken. Regelmatig werk ik een dag mee in de zorg. Op een van onze locaties werken we met tablets. Met verbazing zie ik hoe veel collega’s eerst alles op een papiertje schrijven om het later over te tikken. Met alle risico’s van dien. Ik zal er alles aan doen om digitaal werken vanzelfsprekend te maken. Losse papiertjes en boekjes moeten overboord. Ik wil van onze medewerkers zelf horen wat zij nodig hebben om minder tijd kwijt te zijn aan administratie. Zodat er tijd is voor een wandelingetje met een bewoner: even een rustmoment voor medewerker en cliënt.

Ten slotte is tijdwinst te halen bij de manier waarop de zorginkoop is geregeld. Elke inkopende partij heeft zijn eigen systeem, giet zijn eigen sausje over registratie en verantwoording. Laten ze daar alsjeblieft mee ophouden. Het maakt de zorg niet beter en medewerkers ontevreden. En de cliënt? Die wil gewoon zijn leven voortzetten zoals hij dat gewend is en heeft niets aan die sausjes. Wel aan goed georganiseerde processen waardoor medewerkers meer tijd hebben voor liefdevolle zorg.

Ga naar alle blogs