Henriƫtte Bertels en Cor Sol

Dubbelblog Cardia_D

De mensen zijn een verrijking

Blog van Henriëtte Bertels, bestuurder Cardia, en Cor Sol, manager P&O.

“Ik was meteen gegrepen toen ik tijdens een bijeenkomst bij ActiZ geïnformeerd werd over het mooie concept van oriëntatiebanen in de zorg die de cao sinds kort faciliteert. Direct ging ik op zoek naar mijn telefoon om een appje naar Cor Sol te sturen, onze manager P&O. Dit initiatief kwam als geroepen”, zegt bestuurder Henriëtte Bertels van Cardia in Den Haag stralend. “Dit stelt Cardia in staat om te vissen in een nieuwe vijver.”

“Het liefst halen we natuurlijk allemaal VIG-ers met tien jaar ervaring binnen”, zegt Cor Sol, manager P&O. “Maar de mensen die wij momenteel voor drie maanden in dienst hebben om zich te oriënteren, hebben een volkomen ander profiel. Eén van hen is makelaar, een ander werkte bij een verzekeringsmaatschappij en een derde is bloemist. Twee van hen zijn mannen, die we graag verwelkomen voor meer diversiteit in de teams. En het vijftal is een verrijking voor onze organisatie, dat kregen we meteen al in de gaten. Veel meer dan wij van tevoren hadden ingeschat.

Je merkt aan alles dat deze mensen levenservaring hebben. De jongste instromer is 45 jaar oud. Ze zijn veel minder afwachtend dan veel jongeren die rechtstreeks van school komen. Deze mensen willen niet alleen meekijken, ze koesteren de wens om ook echt iets te betekenen, bijdragen te leveren op de werkvloer. Dus zijn we aan het bekijken of het bijvoorbeeld mogelijk is om hen een versnelde cursus ADL (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen) te laten volgen. Ondertussen krijgen we vanuit de organisatie alleen maar enthousiaste verhalen over hen te horen. Niemand ervaart het als een last om hen te begeleiden. Ze voegen echt iets toe. 

"We willen echt een succes maken van zij-instromers als nieuwe medewerkers. Daarom hadden we een feestelijk introductieprogramma samengesteld voor de eerste ochtend. Daarbij heette ik ze eerst welkom”, vertelt Henriëtte. “Maar eigenaardig genoeg misten we die ochtend één van de vijf nieuwkomers. Dat vonden we vreemd! Bleek hij door de receptionist meteen naar boven naar de afdeling te zijn verwezen om daar kennis te maken. Hij is daar direct aan het werk gegaan. Door de goede begeleiding van de collega’s heeft hij dit ook als een prima introductie ervaren, vertelde hij achteraf met enthousiasme. Deze anekdote is een voorbeeld van het plezier die de nieuwkomers meebrengen.

Ons idee is nu om ieder kwartaal vijf nieuwe zij-instromers aan te nemen. En daar zijn we optimistisch over, want we krijgen in dit verband ook reacties van mensen waar we niet eerder aan hadden gedacht, bijvoorbeeld van vrijwilligers of eigen huishoudelijke hulpen in de thuiszorg die belangstelling hebben. Bovendien kijken we met een andere blik naar sollicitanten die eerder niet verder kwamen in de werving & selectie procedures. 

Inmiddels zijn we aan het bekijken hoe we maatwerk voor deze groep kunnen verzorgen voor wat betref de benodigde opleiding(en). Zij vragen, gezien hun achtergrond en bagage om een andere benadering. Dat is anders dan de huidige reguliere opleidingen die de ROC’s aanbieden. Voor de ROC’s is deze vraag nieuw, maar de wil is er om met ons mee te denken.”