18 februari 2020Informatisering, VVT Nieuws, Zorg

Onderzoeken, leren en kennis delen

Op het druk bezochte en bruisende congres ‘Zoek het uit!, kennisinfrastructuur langdurige zorg’ ging het 10 februari over de ontwikkeling van goede structuur, maar vooral over samen leren, kennis delen, en wat kun je hier meer mee in de praktijk van de zorg.

Op deze site kunt u terugkijken en inhalen wat u eventueel gemist hebt.

Hieronder en paar korte impressies van wat u daar zoal kunt vinden:

“Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn”

Technologie is iets dat wordt gepresenteerd als kant-en-klaar product, maar Marjolein Den Ouden drukt de luisteraars op het hart dat onderzoekers het liefst de gebruiker in de ontwikkeling willen betrekken. Hoe maak je dus de optimale match tussen mens en technologie? “Dat gaat alleen maar samen”.

Het gaat om wederzijds vertrouwen

“Ik proef vandaag toch nog een beetje wantrouwen. Misschien komt dat door de manier hoe we het geld hebben weggezet en door de regels. Ik zou het mooi vinden als we een stap kunnen zetten naar meer wederzijds vertrouwen.” aldus Theo van Uum, directeur langdurige zorg bij VWS.
“Laatst was ik op een internationaal congres over dementie. Daar hoorde ik dat er van de wetenschappelijke nieuwe kennis rondom dementie slechts 5% bij de betrokkenen terechtkomt. Schokkend.”

Van wetenschap naar praktijkproduct?

“Neem de vraag vanuit de praktijk als startpunt. Dus niet vanuit de fascinatie van een onderzoeker”. “Dus niet gaan zoeken naar een probleem waar de zorgprofessional mee zou moeten zitten,” zegt iemand in de zaal. “Alleen al de wens om te willen ‘implementeren’ vind ik eigenlijk raar taalgebruik. Alsof iets ergens geïmplementeerd kan worden.” Wat goed werkt is een bruggenbouwer zoeken, die in de praktijk werkt, maar die ook interesse heeft in onderzoek en wetenschap. … Het begint altijd met ‘sparren’.

laat hier een reactie achter

Naam
E-mail
Reactie
1-DSC_0407-001

Laatste nieuws