nieuws

03 december 2018

Cardia: “Wij streven ernaar om de oriëntatiebaners te laten blijven.”

Bij Cardia heerst een enthousiaste sfeer. De vijf mensen die zijn ingesprongen op de oriëntatiebanen die de organisatie sinds kort aanbiedt, zorgen voor een frisse wind. Bij letterlijk iedereen verschijnt een lach op het gezicht als de nieuwkomers ter sprake komen.

Het thema vacatures is al langer een uitdaging voor de Haagse ouderenzorgorganisatie. Er is op de vijf locaties van Cardia en in de thuiszorg op allerlei vakgebieden plek voor nieuwe collega’s. Zij-instromers en daarmee dus ook oriëntatiebaners kunnen bijdragen aan een oplossing. Zij vormen een nieuwe doelgroep die hopelijk uitkomst gaat bieden. Door de ‘Hugo Borstgelden’ is er bij Cardia vanaf 1 januari 2019 ruimte voor 25 extra fte.

Een oriëntatiebaan biedt medewerkers een contract voor drie maanden. Om hen de kans te geven zich breed te oriënteren, gaan de oriëntatiebaners iedere maand naar een andere discipline binnen Cardia: ze lopen mee bij de thuiszorg en gaan aan de slag op een somatische en op een psychogeriatische afdeling. Het doel is dat zij een volledig beeld krijgen van het reilen en zeilen bij de zorgaanbieder.

Toen opleidingsadviseur Marjan Kroon en personeelsadviseur Mariëtte Konfino met deze vacatures aan de slag gingen, lieten ze hun gedachten ook gaan over het perspectief na de oriëntatieperiode. “Als organisatie willen we de zij-instromers een aantrekkelijk aanbod doen, zodat ze na afloop van de drie maanden op structurele basis bij Cardia zouden kunnen blijven.”

Zingeving in hun werk

Al in juli gingen ze van start met de eerste gesprekken met twaalf kandidaten voor deze banen. Veel geïnteresseerden die in andere branches hadden gewerkt, kwamen erop af. De gesprekken waren behoorlijk intensief, blikken Marjan en Mariëtte terug. “Je praat met mensen die zich afvragen hoe ze de komende twintig jaar als werkende willen doorbrengen. Ze zijn uitgekeken op een zakelijke omgeving en zijn op zoek naar zingeving in hun werk. Ze maken andere keuzes dan jongeren.” 

Naast selecteur waren Marjan en Mariëtte ook loopbaancoach. Ze deden hun best om een realistisch beeld voor te spiegelen van het werk bij de organisatie en probeerden vast te stellen of er wederzijds een match was. Marjan: “Sommigen hadden wel een erg idealistisch plaatje voor ogen: gezellig samen thee drinken en leuke dingen doen met de ouderen. Maar je moet ook buffelen: mensen binnen een bepaalde tijd wassen en omgaan met problematisch gedrag. Daarnaast draai je dag-, avond-, weekend- en nachtdiensten. Dat is onregelmatig werk en daar moet je wel tegen kunnen. Dat moet ook passen bij de privésituatie van kandidaten.” 

Rustig overdenken

Ze hebben geïnteresseerden ook bewust gemaakt van het feit dat mensen hier overlijden. “Je bouwt een band met de cliënten op, maar hier worden ze niet meer beter”, vertelt Mariëtte. “En als ze sterven, is dat een emotionele gebeurtenis." Sommigen gaven daarop aan zich meer aangetrokken te voelen tot de jeugdzorg, waarna de collega’s hen doorverwezen naar andere organisaties. Anderen wilden een en ander rustig overdenken. “Ze kunnen bijvoorbeeld ook over een half jaar terugkomen.” 

Vijf geselecteerde personen besloten de stap te wagen: waaronder een voormalig bloemist, een dame die bij een verzekeringsmaatschappij werkte en een makelaar. Goede begeleiding is belangrijk. Daarom is binnen Cardia aan iedere oriëntatiebaner een maatje gekoppeld. En vanuit Opleidingen worden ze ‘gevolgd’ door een praktijkopleider. 

Geanimeerd gesprek

Tijdens de oriëntatieperiode kunnen de nieuwkomers al veel betekenen door aanwezig te zijn op de huiskamer en te assisteren bij activiteiten. Ze zijn bijvoorbeeld actief betrokken bij de welzijnsactiviteiten en beweegprogramma’s, hebben contact met de familie en helpen bij het bereiden van de maaltijd. Eén van de oriëntatiebaners raakte een snaar bij een dementerende man die nauwelijks praat. “Zowel de medewerker als de cliënt waren lid geweest van een scoutingclub en kwamen daarover in een geanimeerd gesprek terecht!” 

Kortom, de reacties uit de organisatie zijn alleen maar positief. “Geef ons er nog een paar mannen bij, horen wij gekscherend”, vertelt Marjan. De twee huidige heren zorgen voor een luchtiger sfeer en brengen humor op de werkvloer. “Daarnaast worden de collega’s waarmee ze samenwerken trotser op hun werk door de positieve kijk van de oriëntatiebaners. Ze zorgen voor een goede groepsdynamiek.” 

Draaiboek

Cardia heeft aan het eind van het jaar een evaluatie op het programma staan met de vijf zij-instromers. Ze hopen hen in dienst te kunnen houden door ze de gelegenheid te bieden een opleiding te volgen tot verzorgende of verpleegkundige. Dit vraagt om maatwerk, want deze mensen zijn geen starter op de arbeidsmarkt. Daarover is de organisatie in gesprek met opleidingsinstituten. Marjan: “En we werken momenteel druk aan een draaiboek voor de volgende vijf mensen die we in januari willen laten instromen in een oriëntatiebaan.”

--------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Tips

  • Laat je verrassen
  • Investeer
  • Schets een eerlijk beeld van het werk
  • Organiseer goed
  • Monitor mensen met een oriëntatiebaan
  • Laat je niet ontmoedigen als het anders loopt dan je denkt
  • Neem mensen na afloop direct in dienst, ook als ze niet direct kunnen beginnen aan een opleiding.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Oriëntatiefestival trekt 200 geïnteresseerden

Dan is er ook nog de Gideonsbende. De Gideonsbende, waar Cardia deel van uitmaakt, is een uitvloeisel van de zoektocht naar nieuwe collega’s. Het is ontstaan vanuit een initiatief van ZorgZijn Werkt en het betreft een groep ambassadeurs die RAAT (Regionaal Actieplan Aanpak Tekorten) aanjaagt. In eerste instantie een achttal organisaties waaronder Cardia, Cato-WWZ, Evita, Florence, ’s Heeren Loo, Jeugdformaat, Parnassia Groep, Oldael en ZorgZijn Werkt in Den Haag en omgeving. Zij zijn actief in de ouderenzorg, jeugdzorg, GGZ en op welzijnsgebied. “Samenwerken is het nieuwe concurreren”, merkt manager P&O Cor Sol op.

Talloze speeddates

Het eerste wapenfeit van de Gideonsbende is het Oriëntatiefestival. Dat evenement vond op 20 september plaats in De Nieuwe Regentes in Den Haag, een verbouwd voormalig zwembad. “We wisten er ruim 200 mensen mee te trekken”, blikt Cor terug. Door belangstellenden met verschillende beroepsmatige achtergronden en leeftijden werd druk gespeeddatet met de diverse zorgaanbieders. Ze konden tevens workshops volgen die een inkijkje gaven in het werk.

Cor: “We hebben er ruim 87 belangstellenden aan overgehouden die meer wilden weten over de zorg.” Op korte termijn laten zeven van hen hun neus zien bij Cardia om een dag(deel) te komen snuffelen. “Uiteindelijk hopen we hen te kunnen interesseren voor een oriëntatiebaan.” 

Lees ook de blog van Henriëtte Bertels, bestuurder Cardia, en Cor Sol, manager P&O

De verhalen van de oriëntatiebaners lees je hier

Frank Schenkfoto: AD @Frank JansenFrank Schenk (links, wit jasje) en Gijs Groeneveld doen een spelletje ganzenborden met verpleeghuisbewoners

laat hier een reactie achter

Naam
E-mail
Reactie
1-DSC_0162-002

Johanneke van Woerden

Jacqueline Donga

Jacqueline Donga

Laatste nieuws