nieuws

31 oktober 2018Ondernemerschap, VVT Nieuws

VIPP-Care komt er aan - een Persoonlijke GezondheidsOmgeving is geen portaal!

Om goed voorbereid te zijn op het komende VIPP-Care ‘InZicht’ biedt ActiZ 3 dagen ondersteuning op maat – er is nog plaats, meld u aan! (kan nog tot 15 november).

We zijn op weg naar ingrijpende veranderingen in de digitalisering in de zorg. In alle sectoren zal uiterlijk 2020 ‘patiënt in regie’ een essentieel uitgangspunt vormen voor de digitalisering van de zorg. ‘Client in regie’ betekent (ook) in de VVT dat de cliënt eigenaar zal worden van zijn of haar gezondheidsgegevens. En dit eigenaarschap zal de cliënt, wanneer hij/zij dit kan en wil, gaan uitoefenen via een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO). En dat is meer dan een portal. Zie ook: www.informatieberaadzorg.nl en www.medmij.nl

‘Cliënt in regie en digitalisering’

Om uw cliënten meer regie te geven hebt u een cliëntportaal of u overweegt dit op korte termijn aan uw cliënten en familie aan te bieden, dan wel u bent geïnspireerd door de mogelijkheden die een PGO biedt aan de cliënt om zijn of haar gezondheid en zorg te regisseren. Wij helpen u graag (verder) op weg in de ontwikkeling van cliëntportaal naar PGO. VWS steunt dit plan met een subsidie.

Om u op weg te helpen bieden wij gratis ondersteuning aan voor in totaal 3 dagen

U gaat, met een team van uw organisatie, samen met een expert op gebied van zorg én ICT aan de slag met:

  • Het formuleren van een eigen visie op cliënt in regie en digitalisering (‘Waarom en waartoe’)
  • Een stakeholder-analyse (Met welke organisaties in uw netwerk wil of moet u aan slag, maar ook: welke mensen in uw eigen organisatie worden hierbij betrokken)
  • Strategie (Wat gaat u doen om de visie waar te maken)
  • Plan van aanpak (‘Wat gaan we doen, wie, hoe, wanneer’)
  • Installeren van een werkgroep die het plan van aanpak gaat uitvoeren.

En dat alles met als resultaat dat u in 2019 ‘klaar bent’ om te communiceren en werken met de PGO’s van uw cliënten.

Tijdens een presentatie in de eigen organisatie brengt het team de resultaten (visie, strategie, het plan) de organisatie in – ze kunnen het tenslotte niet alleen. Cliënt in regie en digitalisering gaat alle behandelaren, zorgmedewerkers, vrijwilligers, cliënten en naasten aan. Bij deze presentatie nodigt u collega-bestuurders uit, die ook geïnteresseerd zijn in de ondersteuning, zodat zij van u en uw team kunnen leren en daarna zelf met een expert aan de slag kunnen.

Bij de uitvoering van het plan van aanpak krijgt u nog 8 uren ondersteuning op afroep van de expert die u in de workshop begeleid heeft.

Enthousiast geworden? Meld u aan! Inmiddels zijn 20 collega-VVT-organisaties u voor gegaan. De eerste ‘versnellingskamers’ hebben plaatsgevonden. De actieplannen zijn op aanvraag in te zien.

Kennis delen en elkaar steunen in netwerken

Alle deelnemers van de organisaties die deel nemen in ‘Cliënt in regie en digitalisering’ vormen samen een netwerk, ontmoeten elkaar in een digitaal netwerk en komen in kleine groepen nog een of twee keer bij elkaar, waar zij onder begeleiding van de experts kennis en ervaringen kunnen delen en elkaar verder helpen indien gewenst.

Meer informatie of aanmelden:

Annemiek Mulder, senior beleidsadviseur, a.mulder@actiz.nl of 06-25007952

laat hier een reactie achter

Naam
E-mail
Reactie
Annemiek Mulder

Annemiek Mulder

Laatste nieuws