nieuws

28 maart 2018VVT Nieuws, Wonen

Patiënt in regie en digitalisering

ActiZ en VWS bieden op uw locatie gratis 4 dagen ondersteuning op maat aan

We zijn op weg naar ingrijpende veranderingen in de digitalisering in de zorg. In alle sectoren zal uiterlijk 2020 ‘patiënt in regie’ een essentieel uitgangspunt vormen voor de digitalisering van de zorg. ‘Patient in regie’ betekent (ook) in de VVT dat de cliënt eigenaar zal worden van zijn of haar gezondheidsgegevens. En dit eigenaarschap zal de cliënt wanneer hij/zij dit kan en wil gaan uitoefenen via een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO). Zie ook: www.informatieberaadzorg.nl en www.medmij.nl

U wilt aan de slag

Om uw cliënten meer regie te geven hebt u een cliëntportaal of u overweegt dit op korte termijn aan uw cliënten en familie aan te bieden, dan wel u bent geïnspireerd door de mogelijkheden die een PGO biedt om cliënt zijn of haar gezondheid te regisseren. Wij helpen u graag (verder) op weg in de ontwikkeling van cliëntportaal naar PGO.

Om u op weg te helpen bieden wij gratis ondersteuning aan voor in totaal 4 dagen.

U gaat, met een team van uw organisatie samen met een expert op gebied van zorg én ICT aan de slag:

  • Het formuleren van een eigen visie op patiënt in regie en digitalisering (‘Waarom en waartoe’)
  • Een stakeholder-analyse (Met welke organisaties in uw netwerk wil of moet u aan slag, maar ook: welke mensen in uw eigen organisatie worden hierbij betrokken)
  • Strategie (Wat gaat u doen om de visie waar te maken)
  • Plan van aanpak (‘Wat gaan we doen, wie, hoe, wanneer’)
  • Werkgroep (‘Wie’) die het plan van aanpak gaat uitvoeren.

En dat alles met als resultaat dat u uiterlijk begin 2019 ‘klaar bent’ om te communiceren en werken met de PGO’s van uw cliënten.

Tijdens een presentatie in de eigen organisatie brengt het team de resultaten (visie, strategie, het plan) de organisatie in, ze kunnen het tenslotte niet alleen. Patiënt in regie en digitalisering gaat per slot van rekening alle zorgmedewerkers, vrijwilligers, cliënten en naasten aan. Bij deze presentatie nodigt u collega-bestuurders uit, die ook geïnteresseerd zijn in de ondersteuning, zodat zij van u en uw team kunnen leren en daarna zelf met een expert aan de slag kunnen.

Bij de uitvoering van het plan van aanpak krijgt u nog 8 uren ondersteuning op afroep van de expert die u in de workshop begeleid heeft.

Enthousiast geworden? Meld u aan! In 2018 hebben we de mogelijkheid om in totaal 25 ActiZ leden op deze wijze te ondersteunen. Indien het aantal aanmeldingen groter is dan het genoemde aantal selecteren we deelnemers op basis van een intakegesprek, waarin we de voorwaarden voor deelname met elkaar bespreken (zie voor de voorwaarden de bijlage).

Kennis delen en elkaar steunen in netwerken

Alle deelnemers van de organisaties die deel nemen in ‘Patiënt in regie en digitalisering’ vormen samen een netwerk, ontmoeten elkaar in een digitale netwerk op www.actiz.nl en komen in kleine groepen nog een of twee keer bij elkaar, waar zij onder begeleiding van de experts kennis en ervaringen kunnen delen en elkaar verder helpen indien gewenst.

Wanneer

De eerste zorgorganisaties kunnen starten in mei van dit jaar, de laatste in november.

Meer informatie of aanmelden

Annemiek Mulder, senior beleidsadviseur, a.mulder@actiz.nl of 06-250 07 952

laat hier een reactie achter

Naam
E-mail
Reactie
Annemiek Mulder

Laatste nieuws