nieuws

Jeugd laarzen en schoenen
26 oktober 2018Jeugd Nieuws, Preventie en zorg

Wat vinden ouders van Snoepreclame?

Veel ouders hebben moeite met kindermarketing. Zij vinden de kindermarketing op scholen, tijdens sportevenementen voor kinderen en op social media niet normaal. De meerderheid is voor maatregelen tegen kindermarketing van ongezonde producten, zoals koek, snoep en frisdrank. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Voedingscentrum. 

Belangrijkste conclusies uit het onderzoek

  • De helft van de ouders heeft moeite met kindermarketing voor ongezonde producten (producten buiten de Schijf van Vijf), 35% is neutraal en 15% heeft er geen moeite mee.
  • 71% van de ouders vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen.
  • 60% van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via social media.
  • Driekwart van de ouders wil dat kindermarketing voor ongezonde producten wordt tegengegaan op scholen, social media en tijdens sportevenementen voor kinderen.
  • Bijna 9 op de 10 ouders denkt dat kindermarketing op sportevenementen, scholen, in televisieseries, films en games effect heeft op de voorkeuren en voedselkeuzes van hun kind. 

De verantwoordelijkheid voor het nemen van maatregelen tegen kindermarketing ligt volgens de ouders bij de overheid, reclamemakers en de organisatoren van sportevenementen. 

De quickscan Kindermarketing is in 2018 in opdracht van het Voedingscentrum uitgevoerd door onderzoeksbureau Flycatcher. Het ging om een representatieve steekproef van 1.010 ouders met kinderen tot en met 17 jaar. 

Bron: Voedingscentrum 

Reactie ActiZ Jeugd

ActiZ Jeugd zet zich in voor preventie: gezonde leefstijl is naast ouderschap, hechting en weerbaarheid 1 van de 4 pijlers op de preventieagenda JGZ

laat hier een reactie achter

Naam
E-mail
Reactie
Angela Bransen - vierkant klein

Laatste nieuws