19 februari 2020VVT Nieuws, Werkgeverschap

Goede stage vergt intensieve begeleiding

Rivas Zorggroep investeert in nieuwe professionals

Stages zijn onmisbaar voor de professionele én persoonlijke ontwikkeling van studenten op zorgopleidingen. Een stage wordt pas een succes als een stagiair intensief wordt begeleid. Student Henrita Bikker en begeleider Eline Kranendonk vertellen hoe Rivas Zorggroep inzet op een stage waar iedereen beter van wordt.

Ze is zorgzaam en houdt van contact met mensen. Voor Henrita Bikker, derdejaars student mbo-v aan het Hoornbeeck College, was het al snel duidelijk: haar beroep wordt iets in de zorg. ‘Ik dacht eerst aan het ziekenhuis. Maar na mijn stage in de wijkverpleging in Leerdam ben ik heel enthousiast voor de wijk.'Henrita 4k.jpg

'Eerst dacht ik: daar ben je alleen maar bezig met steunkousen en schoonmaakwerk. Maar de werkelijkheid is veel interessanter. Vooral het werken met mensen met psychische problemen, bijvoorbeeld een verslaving, vind ik heel mooi.'

Te gast bij mensen

Bikker heeft veel geleerd tijdens haar stage, die liep tot februari 2020. ‘In het begin was het wel spannend om bij iemand binnen te stappen. Je bent toch te gast bij mensen thuis. Maar ik heb gemerkt dat juist dat me erg aanspreekt. In de wijk maak je echt contact met cliënten en hun naasten, creëer je een band en bedenk je samen welke zorg er nodig is. Als je te maken hebt met cliënten uit verschillende culturen, zoals in mijn stagewijk, wordt het nog uitdagender. Ook omdat je soms met handen en voeten moet communiceren.’

Veel verantwoordelijkheid

Voor Bikker was het belangrijk dat ze veel verantwoordelijkheid kreeg, zonder dat ze daarbij zomaar in het diepe werd gegooid. ‘Je leert veel van dingen zelf doen. Intussen kon ik altijd bij mijn begeleider of andere collega’s terecht als ik ergens tegenaan liep. Het is goed om vooraf open te zijn, ook over dingen die je misschien lastig vindt. Dan kan je begeleider daar beter op inspelen. Binnen ons team hadden we een heel goede uitwisseling. Collega’s vroegen vaak: hoe ging het? Dat stimuleert om je vragen te bespreken.’

Uitgebreide introductie

Eline Kranendonk is hbo-verpleegkundige binnen de wijkverpleging Leerdam. Als extra taak begeleidt zij stagiairs binnen haar team en Bikker was een van hen. Kranendonk vertelt over de introductie aan het begin van elke stage. Eline 4k.jpg‘Ik trek daar zeker anderhalf uur voor uit. Ik vraag: wat ben je voor iemand? Wat zijn jouw leerdoelen en waar denk je zelf tegenaan te lopen in je stage? Als ik een student zo leer kennen, kan ik mijn begeleiding beter aanpassen. Iedereen is weer anders en met die verschillen moet je rekening houden.’

Leren van elkaar

Kranendonk is op haar beurt ook goed voorbereid op haar rol als begeleider. ‘We hebben een intensieve training gehad. Daarin zat ook veel theorie, bijvoorbeeld over leerstijlen en hoe je daarop kunt inspelen. Elke drie maanden hebben we als begeleiders een intervisie over onze lopende stages. We bespreken casussen en leren zo veel van elkaar. Als je iets lastig vindt, kun je dat inbrengen en aan collega’s vragen: hoe zou jij dat aanpakken?’ Deze uitwisseling houdt begeleiders scherp en laat ze hun begeleidingsvaardigheden steeds verder ontwikkelen, zo is de gedachte achter de intervisie.

Nieuwe collega’s

Kranendonk vindt het erg leuk om stagiairs te begeleiden. En het is hard nodig om meer nieuwe mensen in huis te halen. ‘Het is fijn om je kennis en ervaring te kunnen overdragen op toekomstige collega’s. Ik vind het verfrissend met jonge mensen te werken, en het is mooi als het lukt ze enthousiast te maken voor dit werk. Daar investeer ik graag in, want ook in onze regio hebben we last van een krappe arbeidsmarkt. Ik ben blij dat Henrita bij ons heeft kunnen ervaren dat de wijk leuk is. Je hebt cliënten tussen de 5 jaar en 100+ en werkt samen met andere disciplines, zoals de huisartsen. Iedere dag is weer anders, het verveelt nooit.’

Altijd blijven leren

Stagiair en begeleider werken bij Rivas Zorggroep echt samen aan iemands persoonlijke en professionele ontwikkeling, zo benadrukken beiden eensgezind. Bikker: ‘Ik voelde me al vanaf het begin een volwaardig teamlid. Ik was een heuse collega, maar dan eentje die nog dingen moest leren.’ Kranendonk: ‘Zoals wij dat zelf trouwens ook blijven doen. Dit werk vraagt om creativiteit en flexibiliteit. Het is een kwestie van samen leren, en dat gaat altijd door.’

Het stagebeleid van Rivas Zorggroep

Leren is niet alleen lesstof opnemen, maar ingewijd worden in een professionele cultuur en een vak. Stages vormen een belangrijk onderdeel van het leerproces. ‘Als organisatie investeren we veel in toekomstige collega’s. Stagiairs zijn voor ons belangrijke kandidaten.’ Dat zegt Ellie van Eijkeren, senior trajectbegeleider bij Rivas Zorggroep. Zij ondersteunt de stagebegeleiders in de teams, in haar geval in het ziekenhuis. ‘Stagiairs hebben zelf een verantwoordelijkheid om vragen te stellen en initiatieven te nemen. Maar de groep studenten is de afgelopen jaren sterk veranderd. Er komen steeds meer studenten binnen die soms dingen hebben meegemaakt die hen onzeker maken. Een positief leerklimaat is cruciaal om ze goed op weg te helpen. Om studenten te begeleiden, moet je zelf het nodige in huis hebben. Daarom krijgen onze stagebegeleiders een intensieve scholing. En ze worden op hun beurt gecoacht door trajectbegeleiders zoals ik.’ Voor Rivas Zorggroep is het stagebeleid belangrijk voor de toekomst. ‘We zoeken steeds nieuwe medewerkers. Bijvoorbeeld zij-instromers uit andere sectoren, en onze eigen stagiairs. In de begeleiding zijn we ook kritisch, want niet iedereen blijkt geschikt. We werken aan een duidelijke normering, dus wat is de beste verhouding tussen stagiairs en de bestaande formatie. Zodat we steeds de kwaliteit van cliëntenzorg en stagebegeleiding kunnen waarborgen.’

laat hier een reactie achter

Naam
E-mail
Reactie
Devie Rusch

Laatste nieuws