29 oktober 2018Bedrijfsvoering

Primeur: Service design in de JGZ

Jeugd beeldmerk

Nieuwe diensten ontwikkelen en bestaande diensten verbeteren. Zuidzorg en De Zorgboog hebben onder leiding van bureau Kodiezijn hiervoor het middel ‘service design’ ingezet. Doel: vraaggestuurd werken en de dienstverlening zo optimaal mogelijk aan te laten sluiten bij de klant. 

Oktober/november 2017 is een discussie gevoerd door medewerkers, ouders en medewerkers van betrokken gemeenten over een viertal thema’s binnen de jeugdgezondheid. De input uit deze discussie leverde een aantal projecten op die in februari/maart 2018 zijn gestart. 

Projecten

Een kleine greep uit de projecten

  • Doorontwikkelen in loopspreekuur
  • Consultatiebureau aan huis
  • Informatie over vaccinaties 

De klanten zijn doorgaans ouders van kinderen van nul tot vier jaar. Alles draait om de samenwerking tussen ouders en professionals. "Je wordt vaak verrast als je samen met ouders gaat kijken naar oplossingen op vragen die zij hebben. Dat is mooi, want door die bewustwording en inzichten, komt er soms iets anders uit dan je had verwacht." 

Tijdens de Dutch Design Week hebben de organisaties op maandag 22 oktober 2018 hun resultaten gepresenteerd onder de noemer JGZ 3.0. 

Reactie ActiZ Jeugd

ActiZ is er trots op dat onze leden Zuidzorg en De Zorgboog nieuwe manieren van dienstverlening onderzoeken. Optimaal aansluiten bij je klanten en vraaggestuurd werken, dat willen we allemaal. Maar hoe doe je dat? Beide organisaties hebben al aangegeven hun ervaringen graag te willen delen, dus binnenkort meer informatie en tips om ook in te zetten op deze nieuwe manier van werken.

Angela Bransen - vierkant klein

Impressie presentatie

Klik op de afbeelding om de presentatie te zien