Hulpmiddelen beeldbellen

Deze pagina biedt een overzicht van hulpmiddelen om met beeldbellen aan de slag te gaan.

De hulpmiddelen bestaan uit:

Keuze maken voor een beeldbel applicatie

Er zijn inmiddels meerdere overzichten opgesteld en te vinden op verschillende websites. Onderstaand zijn twee overzichten opgenomen die het meest compleet zijn en zich richten op verschillende aspecten.

Veiligheid gebruik zakelijke beeldbelapplicaties voor het contact tussen zorgmedewerkers en cliënten
Zakelijke beeldbel applicaties worden momenteel ingezet voor het contact tussen zorgmedewerkers en cliënten. Deze applicaties zijn voornamelijk gericht op de zakelijke markt en het gebruikersgemak en functionaliteiten zijn ook hierop gericht. Dus vaak minder bedoeld voor het contact met cliënten. Zie het bovenstaande stappenplan voor de applicaties die bedoelt zijn voor het contact met cliënten.

Wij zien momenteel dat veel organisaties wel zakelijke beeldbel applicaties inzetten in het contact tussen zorgmedewerkers en cliënten. Wij hebben daarom M&I Partners laten onderzoeken of de onderstaande zakelijke beeldbel applicaties veilig genoeg zijn voor het gebruik tussen zorgmedewerkers en cliënten. Lees het rapport met de resultaten hier.

  • Microsoft Teams
  • Zoom
  • Microsoft Skype
  • Google Hangouts
  • Signal
  • Whereby
  • Microsoft Kaizala

Rectificatie veiligheid Zoom (27-03-2020)
Voortschrijdend inzicht laat zien dat Zoom onvoldoende transparant is over de wijze waarop zij omgaan met persoonsgegevens. Tevens worden er door experts in de privacy en security community vraagtekens gezet over de accuraatheid van de informatie die zij zelf publiceren. Vanwege dat gebrek aan transparantie adviseren wij op dit moment om Zoom niet te gebruiken. Er is diepgaander onderzoek nodig, wat tijd kost, om met zekerheid uitspraken te kunnen doen over de veiligheid en de bescherming van privacy bij gebruik van Zoom. Organisaties die al met Zoom werken adviseren wij om de contracten te controleren en er zorg voor te dragen dat hier zeer nadrukkelijk afspraken in staan over de wijze waarop Zoom namens hen (persoons-)gegevens verwerkt. Het is aan te raden hier een expert bij te betrekken met kennis van contract-wetgeving en privacywetgeving.

Voorbeeld instructiemateriaal (met dank aan de zorgvernieuwers groep)

Applicatie Voorbeeld instructiemateriaal Doelgroep
Hangouts

Algemeen: Uitleg Hangouts

Cliënten/medewerkers
Skype  Snelgids video bellen Medewerkers/ cliënten
 

Seniorweb: Skype gebruiken

Cliënten
  Hoe bel ik iemand in Skype? Medewerkers
  Instructiefilm Skype Medewerkers
Teams  Handleiding teams  Medewerkers
  Externe deelnemers toevoegen aan een digitaal overleg  Medewerkers
  Handleiding Snel aan de slag  Medewerkers
  Instructiefilm Teams Medewerkers
  Handleiding Teams voor de zorg Medewerkers
  Handleiding Teams voor familie Cliënten/verwanten
Whatsapp Beeldbel instructie medewerker  Medewerkers
Zoom Zoom in 6 praktische filmpjes Medewerkers
  Handleiding: Videobellen met Zoom Cliënten/verwanten

 

Tips en overige interessante en relevante artikelen

 

 

Lees meer over digitaal werken en corona

Joost Adams

Helpdesk Welkom Online voor ouderen
Bezoek aan kwetsbare personen dient te beperkt te worden. Het Ouderenfonds VodafoneZiggo en Samsung zien dat digitale contacten hierdoor nog belangrijker worden. Om  ouderen hierbij te ondersteunen is de 'Helpdesk Welkom Online' opgezet. Ouderen kunnen hier tot en met 6 april op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur telefonisch via 088-344 2000 (gratis) terecht kunnen met vragen.